شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

۱۰ مهارت ضروري براي موفقيت در هر كاري

۱۱ بازديد

۱۰ مهارت ضروري براي موفقيت در هر كاري

 

در ادامه، فهرستي از مهارت‌هاي عمومي ارائه شده است كه به هر كسي كمك مي‌كند تا عملا در هر حوزه‌اي، از اداره‌ي يك شركت گرفته تا مديريت آموزشگاه باغباني و گل‌آرايي موفق باشد و پيشرفت كند. البته مهارت‌هايي هم وجود دارند كه مختص حوزه‌ي كاري خودشان هستند، اما هدف ما معرفي مهارت‌هايي است كه براي همه‌ي رشته‌ها و حوزه‌ها كاربرد داشته باشند و هر كسي در هر جايگاهي مي‌تواند آنها را بياموزد.

۱. سخنراني

داشتن فن بيان و جلوي حضار (چه يك نفر چه هزاران نفر) متقاعدكننده و محكم سخنراني كردن، يكي از مهم‌ترين مهارت‌هايي است كه افراد مي‌توانند در آن تسلّط پيدا كنند. افرادي سخنرانان خوبي مي‌شوند كه خونسرد هستند، اعتمادبه‌نفس دارند و براي مخاطبان جذاب هستند. بيانِ نافذ و گيرا به معني اين است كه شما مي‌توانيد هر مطلبي، از محصولات گرفته تا ايده‌ها، ايده‌ئولوژي‌ها و ديدگاه‌ها را بفروشيد و عرضه كنيد. سخنران خوب بودن، مهارتي است كه بخت شما را براي ترقيِ شغلي، جذب مشتريان مهم‌تر و تأمين ماليِ كسب‌و‌كارتان بيش‌تر خواهد كرد.

۲. نگارش

اغلب، همان مزاياي بيانِ خوب را مي‌توان در توانايي نگارش مؤثر نيز ديد. نويسندگان با استعداد، در معرفي و فروش محصولات، ايده‌ها و حتي خودشان موفق‌تر از نويسنده‌هاي بد هستند. تنها با تسلّط بر دستور زبان، نمي‌توان نويسنده‌ي خوبي شد، بلكه سازماندهي ايده‌ها و تبديل آنها به جملات منسجم و تأثيرگذار نيز از مهم‌ترين شاخصه‌هاي نگارش حرفه‌اي است. در تمام مبادلات روزمره، از دعوي‌هاي قضائي و دستورجلسات گرفته تا هزاران نوع نوشتار ديگر، با حجم عظيمي از متون، مواجه هستيم، معلوم است كه تمام اين متن‏‌ها نيازمند نويسنده هستند. به همين خاطر، افرادي كه قلم خوبي در نگارش پيدا مي‌كنند، مي‌توانند انتظار داشته باشند كه درهاي همه‌ي فرصت‌ها را در هر حوزه‌اي به روي خود گشوده ببينند.

۳. خود-مديريتي

اگر موفقيّت به اقدام مؤثر متكي است، اقدام مؤثر نيز به تواناييِ تمركز حواس بر موضوع موردنظر، در زمانِ لازم وابسته است. پس، به منظور حركت در مسير ترقّي لازم است كه عادت‌هاي مفيد و مؤثّر داشته باشيد و در مهارت‌هايي مانند سازماندهي و نظم نيز سرآمد باشيد، كه مجموعه‌ي اينها را خود-مديريتي يا خود-كنترلي مي‌نامند.

۴. ايجاد ارتباط با ديگران

ايجاد ارتباط نه تنها در كاريابي يا جذب مشتريان مفيد است، بلكه در دوره‌اي كه ايده‌ها و ابتكارات هستند حكومت مي‌كنند، ايجاد ارتباط با ديگران كانالي را ايجاد مي‌كند تا ايده‌ها ردو‌بدل شوند و ايده‌هاي نو، خلق شوند. شبكه‌ي بزرگي كه كاملا توسعه يافته باشد، تنها فرد را به تعدادي از مخاطبان جديد ارتباط نمي‌دهد، بلكه فرد را با مجموعه‌اي از روابط، پيوند مي‌دهد كه خيلي بيش‌تر از تك‌تكِ افراد گروه ارزش دارند. اين روابط و تعاملاتي كه همراه خود دارند، به نوآوري و خلاقيت كمك مي‌كنند و تحقّق ايده‌هاي نو را تسهيل مي‌كند.

۵. تفكر انتقادي

ما روزانه، در مقايسه با اجدادمان در معرض صدها (اگر نگوييم هزاران) برابر اطلاعات بيش‌تري قرار داريم. بنابراين، داشتن توانايي ارزيابي اين اطلاعات و جداسازي اطلاعات ارزشمند از بي‌ارزش‌ها و همچنين تحليل، ارتباط‌يابي، درك معناي آنها و ارتباط دادن آنها با موضوعات ديگر، اهميتي حياتي دارد. هرچند كه متأسفانه قدر و منزلت اين توانايي به‌خوبي درك نشده است. امروزه تفكّر انتقادي، مهارتي است كه شما را به سرعت، از توده‌ي مردم متمايز مي‌كند.

۶. تصميم‌گيري

تصميم‌گيري مؤثّر، پلي است كه تحليل را به كنش متصل مي‌سازد.به اين معني كه بر اساس اطلاعات موجود بدانيم چه كاري بهتر جواب مي‌دهد. درحالي‌كه نداشتنِ توانايي انتقادي مي‌تواند خطرناك باشد، تحليل بيش از حد يا انتظار براي كسب اطلاعات بيش‏‌تر، قبل از هر تصميم‌گيري نيز مي‌تواند به همين شكل آسيب‌زا باشد. توانايي شناخت زمان مناسب براي وارد عمل شدن و واكنش سريع و مؤثّر، همان موردي است كه افراد اهل عمل را از خيال‌پردازان متمايز مي‌سازد.

۷. رياضيات

اصلا لازم نيست انتگرال چندجمله‌اي‌ها را بگيريد تا فردي موفّق، محسوب شويد. امّا به هر حال، محاسبه‌ي سريع و ذهنيِ اعداد و ارقام، تواناييِ انجام برآوردهاي نسبتا دقيق و درك مفاهيمي مانند بهره‌ي مركب يا آمار پايه، مي‌تواند شما را در جايگاه به‌مراتب بالاتري از ديگران قرار دهد. همه‌ي اين مهارت‌ها به شما كمك مي‌كند تا داده‌ها را بهتر و سريع‌تر تحليل كنيد و تصميم‌هاي بهتري را بر مبناي آنها بگيريد.

۸. تحقيق و پژوهش

قرار نيست همه‌ي افراد در موردِ همه‌چيز حالا حتّي به اندازه‌ي سر انگشتي، اطلاعات داشته باشند. حتّي در حوزه‌ي فعّاليت خودتان، احتمال اين‌كه نادانسته‌هاي‌تان از دانسته‌هاي‌تان بيش‌تر باشد، خيلي زياد است. حتما نبايد از هر موضوعي، سَردربياوريد، اما بايد قادر باشيد به اطلاعاتي كه بايد بدانيد به‌سرعت و به‌راحتي دست پيدا كنيد. اين مهارت را با يادگيري استفاده‌ي بهينه و مؤثّر از اينترنت، كتابخانه و يادگيري مطالعه‌ي مولد و مؤثّر مي‌توان كسب كرد. علاوه بر اين، بايد ياد بگيريد از افرادي كه مي‌شناسيد و با آنها ارتباط داريد، در تحقيق و پژوهش نيز بهره بگيريد و در مواقع نياز، نزد كارشناس مربوطه برويد.

۹. استراحت و تمدد اعصاب

استرس نه تنها قاتل جان شماست، بلكه بر تصميم‌گيري، تفكّر، معاشرت و روابط اجتماعي‌تان نيز تأثير منفي مي‌گذارد. به همين‌خاطر، كمبود استراحت و آرامش موجب خواهد شد كه سه مهارت كليدي اين فهرست ما و البته بسياري از ديگر مهارت‌ها را هم از دست بدهيد. تازه نبايد از ياد برد كه كار مداوم تا آستانه‌ي مرگ، تنها براي گذران زندگي و نداشتن وقت براي لذّت بردن از ثمره‌ي كار و تلاشِ خود، به معناي واقعي موفقيّت نيست. اين نوع رفتار را تنها مي‌توان عقده‌ و وسواس فكري محض دانست. اين‌كه بتوانيم با خرد شخصي به كارآمدترين روش از پسِ شديدترين بحران‌ها بربياييم، احتمالا مهم‌ترين مهارت فهرست ماست.

۱۰. حسابداري مقدماتي

يكي از واقعيّت‌هاي ساده‌ي جوامع امروزي اين است كه پول براي ما امري ضروري است. حتّي ساده‌ترين لذت‌ها و تفريحات زندگي، مانند در آغوش گرفتن فرزندتان در نهايت به پول نياز دارد. در غير اين‌صورت چندان در زندگي دوام نمي‌آوريد كه بتوانيد فرزندتان را در آغوش بگيريد! آگاهي از چگونگيِ پيگيري و ثبت هزينه‌ها و درآمدهاي‌تان براي زندگي (پيشرفت كه جاي خود دارد!) اهميّت بسزايي دارد. اما علاوه بر اين موضوع، اصول حسابداري در كارهاي بسيار وسيع‌تري نيز مفيد و سودمند هستند. به عنوان مثال، حسابِ زماني كه صَرف پروژه‌اي مي‌كنيد يا محاسبه ارزش عمل خاصي با توجه به هزينه‌هاي زمان، پول و انرژيِ موردنيازِ آن، از جمله مواردي است كه اهميّت حسابداري را در زندگي روزمره نشان مي‌دهد. واقعا عجيب است كه در مدارس به كودكان، اصول ابتدايي حسابداري را ياد نمي‌دهند!

حتما مهارت‌هاي ديگري نيز وجود دارند كه مسير رسيدن به موفقيّت را در زندگي هموار مي‌كنند. شما در اين مورد چه فكر مي‌كنيد و كدام مهارت‌ها را براي موفقيّت در زندگي ضروري مي‌دانيد؟

ويرايشگر زندگي را به دوستان خود معرفي كنيد:

آدرس  ما :

 

www.telegram.me/karafarin_iran

http://lifeeditor.blogfa.com


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد