پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

چگونه يك شخصيت كاريزماتيك داشته باشيد؟

۸ بازديد

چگونه يك شخصيت كاريزماتيك داشته باشيد؟

واژه كاريزما برگرفته از خاريسماي يوناني به معناي جاذبه ذاتي است كه خود از خاريتاس به معناي متانت، جذابيت، بركت، و موهبت مي‌آمد. خاريسما در دوره باستان و پيش از سده بيستم كاربرد محدودي داشت و در دو معنا بكار مي‌رفت: در معناي اول به جاذبه‌هاي ظاهري يك نفر اطلاق مي‌شد كه خصلتي دنيوي داشت، و در معناي دوم از فرهمندي الوهي يا برخورداري از موهبتي آسماني حكايت مي‌كرد و امري اساطيري يا الاهياتي بود. اين كاربرد در فرهنگ و زبان ايراني و فارسي نزديك به فر ايزدي يا شكوه آسماني است. 
از اواسط قرن بيستم و در ادبيات سياسي و اجتماعي٬ واژه كاريزما به تعبير غالبي در توصيف چهره‌هاي سياسي برجسته بدل شد، چهره‌هاي مثبت يا منفي كه جذابيت مقاومت‌ناپذيري براي توده‌ها داشته، توان اثرگذاري بي‌مانندي بر آن‌ها يافته بودند. 
ماكس وبر (حقوقدان، سياستمدار، تاريخدان و جامعه‌شناس آلماني) با طرح اقتدار كاريزماتيك باعث گسترش كاربرد اين واژه شد.

 

كاريزما چه سودي براي شما دارد؟

تصور كنيد كه زندگي شما چگونه خواهد بود: 
اگر در آن لحظه اي كه وارد يك اتاق مي شويد، ديگران بلافاصله متوجه تان شوند، مايل به شنيدن حرف هاي شما، و مشتاق گرفتن تأييدتان باشند. اين يك سبك زندگي افراد كاريزماتيك است. كاريزما باعث مي شود ديگران دوست تان داشته باشند، به شما اعتماد كنند، و بخواهند كه تحت رهبري تان كار كنند. همين ويژگي است كه تعيين مي كند: شما يك رهبر هستيد يا يك دنباله رو. ايده هاتان فراگير مي شوند يا خير. و اينكه پروژه هاي شما به خوبي اجرا خواهند شد يا نه.

چه شما خوش تان بيايد يا نيايد، اين كاريزما است كه مي تواند دنيا را به جلو ببرد. مي تواند افراد را به انجام آنچه كه شما از ايشان مي خواهيد وادار كند. و البته، داشتن كاريزما در حيطه شغلي هم بسيار حياتي است. چه براي يك شغل جديد ثبت نام كرده باشيد، و چه بخواهيد در سازمان تان پيشرفت كنيد، كاريزما براي نيل به هدف كمك تان مي كند. مطالعات و تحقيقات مختلف نشان داده اند كه افراد كاريزماتيك نمرات شغلي بالاتري مي گيرند و از ديد مافوق ها و زيردستان، آدم هاي مؤثرتري هستند.
كاريزماتيك بودن به معني فرد موفق يا پولدار بودن نيست. حتي به معنيِ نحوه ارائه مطلبي و يا نوع پوشش ما هم نيست. كاريزماتيك بودن يعني انجام يك سري كارهاي خاص… 
بعضي از افراد با كارهايي كه ميكنند احساس مهم بودن در ما ايجاد ميكنند.
بعضي از افراد با كارهايي كه ميكنند احساس خاص بودن به ما دست ميدهد. 
بعضي از افراد زماني كه وارد جايي ميشوند تمام توجه ها را به سمت خود جذب ميكنند. 
بعضي از افراد ناخودآگاه و بر حسب عادت كارهايي انجام ميدهند كه ديگران دوست دارند وقت بيشتري با آنها سپري كنند،بيشتر با آنها صحبت كنند و يا حداقل كنار انها باشند.تا توجهات نيز به آنها انتقال پيدا كند.


كاريزما چيست؟

كاريزما، در اصطلاح به خصوصيت كسي گفته مي‌شود كه بشخصه و يا به عقيده ديگران، داراي قدرت رهبري فوق‌العاده است. اين اصطلاح اغلب در علوم سياسي و جامعه‌شناسي به كار برده مي‌شود تا زيرمجموعه‌اي از رهبراني را كه با استفاده از نيروي توانايي شخصي خود مي‌توانند تأثيراتي عميق و استثنايي در پيروان خود داشته باشند، توصيف كنند.
اما خبر خوب اينجاست : كاريزما يك خصيصه ذاتي و اكتسابي است. شما اگر فرد كاريزماتيكي هستيد ميتوانيد آنرا تقويت كنيد تا همچنان قدرتش را حفظ كند و اگر فرد كاريزماتيكي نيستيد ميتوانيد آنرا بدست آوريد… خيلي ساده.

افراد موفق تنها عادت هاي موفقي دارند. افراد كاريزماتيك نيز، فقط عادت هاي كاريزماتيك دارند. -
شخصيت كاريزماتيك، به كاراكتري گفته مي شود كه به سبب داشتن برخي ويژگي ها الگوي سايرين محسوب مي شود و حتي مي تواند براي آنها الهام بخش هم باشد. شخصيت هاي كاريزماتيك كه در دنيا زياد پيدا نمي شوند، افرادي هستند كه مي توانند با قدرت خود جمعيت زيادي را تحت تاثير قرار دهند و آنها را به سمت و سوي خود جذب كنند. 

وبر، كاريزما را چنين توصيف مي‌كند: 

ويژگي خاصي از يك شخصيت پديده رهبري
-
كاريزماتيك يا رهبري مبتني‌بر جاذبه استثنايي، به‌گونه‌اي از رهبري گفته مي‌شود كه داراي قدرت و توانايي الهام‌بخشي به پيروان باشد و اين در حالي است كه توانايي‌ها صرفاً از نيروي شخصيت و تعهد فرد سرچشمه گرفته باشد. در اين نوع رهبري، رابطه‌اي بدون استفاده از پاداش‌هاي مالي و اعمال زور برقرار مي‌شود

اگر شما رهبر يك گروه هستيد يا مي خواهيد باشيد، كاريزما اهميت زيادي دارد. زيرا به شما يك مزيت رقابتي، براي جذب و حفظ نخبه ها مي دهد. تحقيقات نشان داده كه افراد زير نظر يك رهبر كاريزماتيك، بهتر عمل مي كنند، كارشان را مؤثرتر از كار ديگران تلقي مي كنند، و نسبت به كساني كه زيردست يك مدير اثرگذار ولي فاقد كاريزما هستند، اعتماد بيشتري به مافوق خود دارند.

رابرت هاوس (پروفسور دانشكده تجارت وارتو) مي گويد كه كاريزماي رهبر «باعث مي شود زيردستانش هدف او را بسيار جدي بگيرند، از خودگذشتگي هاي مهمي انجام دهند، و بالاتر و فراتر از نداي وظيفه شان عمل كنند.» آن چيزي كه باعث مي شود يك فروشنده، پنج برابر همكارانش فروش كند، كاريزما است. اين كاريزما است كه تفاوت ميان نوآوراني كه سرمايه گذاران را پشت در منتظر نگاه مي دارند و ديگراني كه براي يك وام به بانك التماس مي كنند را مشخص مي كند.

داشتن شخصيت كاريزماتيك مي تواند نقش مثبتي در مديريت موفق داشته باشد. اما براي داشتن چنين شخصيتي بايد ويژگي هايي را داشت كه در گزارش پيش رو به تعدادي از آنها اشاره مي شود:
1. صدا 
شايد تعجب آور باشد اما خيلي وقت ها بخصوص در برخورد اول صداي شما مي تواند تاثير زيادي بر مخاطب بگذارد و تا حدي به وي كمك كند تا شخصيت و كاراكتر شما را بشناسد. صداي قاطع و باصلابت يكي از ركن هاي كاريزماتيك بودن است، چراكه لحن صحبت شما و نوع ريتمي كه به حرف زدن خود مي دهيد، مي تواند مخاطب را جذب يا دفع كند. پر واضح است كه در اين ميان هر چه صدا زيباتر باشد، تاثيرگذاري اش هم بيشتر خواهد بود.
2. تجسم كردن
قدرت تصويرسازي و تجسم كردن آنچه مي خواهيد انجام دهيد به شما كمك مي كند تا در كارتان موفق شويد و در نتيجه اين امر در داشتن شخصيتي كاريزماتيك و الهام بخش به شما كمك مي كند. تصور و تجسم كاري كه قصد انجام آن در آينده را داريد، باعث مي شود حساب شده تر هم پيش برويد و حساب شده پيش رفتن يك پاي كاريزماتيك شدن است.
3. ثبات كاريزماتيك ها 
هر باوري كه داشته باشند در آن ثابت قدم هستند و به اصطلاح توپ هم باورشان را تكان نمي دهد! آنها از اين شاخه به آن شاخه پريدن را نه دوست دارند و نه بلدند. براي آنها عقيده و باورشان و استواري و پافشاري بر آن از هر چيزي مهمتر و پررنگ تر است.
4. اهميت دادن به فناوري 
كاريزماتيك ها براي اينكه از ديگران جا نمانند، در كنار سه ويژگي ديگري كه در بالا گفته شد، از فناوري و به روز بودن هم غافل نيستند. براي آنها مهم است كه از تازه ترين پيشرفت هاي فناوري اطلاع پيدا كنند و حتي از آنها به طور كامل استفاده كنند. 
به روز بودن و با فناوري هاي روز پيش رفتن يكي از مهمترين اقداماتي است كه در ايجاد شخصيت كاريزماتيك در روزگار ما نقش زيادي ايفا مي كند. 

كاريزما سحر و جادو نيست، مجموعه اي از رفتارهاي يادگرفتني است

بر خلاف نظر عموم مردم، هيچ كس به طور مادرزادي كاريزماتيك نيست. اگر كاريزما يك ويژگي ذاتي بود، آدم هاي كاريزماتيك هميشه مسحوركننده بودند، ولي اين طور نيست. حتي براي يك فوق ستاره هم، كاريزما مي تواند يك لحظه حضور داشته باشد و لحظه اي بعد خير. برخي از اين افراد مي توانند كاريزماي خودشان را به سادگي فشردن يك دكمه خاموش كنند و كاملاً از رادار محو شوند. براي روشن كردن آن نيز كافي است تغييراتي را در زبان بدن خود (Body Language) ايجاد كند.

در سال هاي اخير يك تحقيق گسترده انجام شده كه نشان مي دهد كاريزما نتيجهٔ رفتارهاي خاص غيرشفاهي است، و نه منتج از كيفيت هاي ذاتي يا جادويي افراد. به همين خاطر است كه سطوح كاريزما در نوسانند: حضور آن بستگي دارد به اين كه آيا فرد مورد نظر، آن رفتارهاي خاص را از خود بروز مي دهد يا خير.

آيا هرگز براي شما پيش آمده كه كاملاً احساس اطمينان قلب داشته باشيد و در يك وضعيت خاص، به اصطلاح «خدايي كنيد؟» حالتي كه افراد پيرامون تان (حتي اگر براي يك لحظه) كاملاً تحت تأثير شما قرار گرفته باشند. ما لزوماً اين لحظات را به عنوان كاريزما در نظر نمي گيريم و خودمان را هم برخوردار از آن نمي پنداريم. زيرا يك پيش فرض اشتباه داريم: «افراد كاريزماتيك در تمام لحظات و در تمام روزهاي زندگي شان، مثل آهن ربا جذب كننده اند.» خير، نيستند! لطفاً بيدار شويد.

يكي از دلايل اينكه كاريزما به اشتباه پديده اي ذاتي پنداشته مي شود، اين است كه مثل خيلي از مهارت هاي اجتماعي ديگر، رفتارهاي كاريزماتيك هم به طور كلي در سال هاي ابتدايي زندگي فرد، آموخته مي شوند. در حقيقت، افراد معمولاً متوجه نيستند كه دارند آن را مي آموزند. بلكه فقط: رفتارهاي جديد را امتحان مي كنند، نتايج را مي بينند، و سپس آنها را بهبود مي بخشند. در نتيجه، اين رفتارها حالت غريزي به خود مي گيرند.

آدم هاي كاريزماتيك بي شماري را مي تواند نام برد كه براي به دست آوردن اين ويژگي مهم، سخت كار كرده اند و قدم به قدم آن را افزايش داده اند. ولي از آنجا كه ما در اوج جذبهٔ فردي شان آنها را شناخته ايم، سخت است كه باور كنيم اين فوق ستاره ها هميشه به اين خوبي نبوده اند. مدير اجرايي اسبق اپل، استيو جابز، به عنوان يكي از كاريزماتيك ترين مديران اجرايي دهه اخير شناخته مي شود، و البته كه او از ابتدا اينگونه نبود. در حقيقت، اگر نخستين جلسات معرفي محصول او را دوباره تماشا كنيد، خواهيد ديد كه خجالتي و بي دست و پا روي صحنه مي آمد و حالات رفتاريش، از «بيش از حد نمايشي» تا «كاملاً غيرجذاب» در نوسان بود. ولي او به مرور و در طول سال ها كاريزماي خودش را افزايش داد، و مي توانيد اين پيشرفت تدريجي را در حضورهاي بعدي اش به وضوح ببينيد.

كاريزما توسط جامعه شناسان، روان شناسان، و محققان علوم رفتاري و فرآيندشناختي، زير ذره بين مطالعه و تحقيق قرار گرفته و به روش هاي علمي گوناگون (از تجربه هاي آزمايشگاهي و مرحله به مرحله گرفته تا پژوهش هاي زمينه يابي جغرافيايي و تحليل هاي تفسيري) بررسي شده است. موضوع اين مطالعات، رئيس جهورها، رهبران نظامي، دانشجويان و دانش آموزان، و مديران تجاري -از سطوح پايين گرفته تا مديران عامل- بوده اند. به لطف چنين تحقيقاتي، اكنون مي دانيم كه كاريزما در واقع مجموعه اي از رفتارها است.

رفتار كاريزماتيك چگونه است؟

وقتي كه براي اولين بار كسي را ملاقات مي كنيم، به طور غريزي بررسي مي كنيم تا ببينيم كه آيا او يك دوست بالقوه است يا يك دشمن، و اينكه آيا قدرت و قصد ابراز دوستي يا دشمني خود را دارد يا خير. قدرت و قصد، چيزهايي هستند كه ما در ديگران ارزيابي مي كنيم: «آيا مي تواند كوه ها را براي من جا به جا كند؟ آيا اصلاً برايش مهم هست كه چنين كند؟» اصلاً براي پاسخ دادن به پرسش نخست است كه سعي مي كنيم بفهميم او چقدر ما را دوست دارد. به طور مشابه، وقتي يك آدم كاريزماتيك را ملاقات مي كنيم، اين حس به ما دست مي دهد كه او قدرت زيادي دارد و ما را هم بسيار دوست مي دارد.

معادله اي كه كاريزما را براي شما به ارمغان مي آورد، بسيار ساده است. تمام كاري كه بايد بكنيد اين است كه اقتدار و اشتياق زيادي در رفتارتان داشته باشيد، زيرا رفتار كاريزماتيك متشكل از اين دو مبحث است. «مبارزه يا فرار؟» مسئله اي از جنس اقتدار است. «دوست يا دشمن؟» نيز مسئله اي از جنس اشتياق است.اما يك بعد مهم ديگر وجود دارد كه زمينه ساز اين دو كيفيت است: حضور فردي. وقتي مردم تجربهٔ ديدن رفتار يك فرد كاريزماتيك را توصيف مي كنند، چه آن فرد كالين پاول باشد يا دالايي لاما، آنها اغلب به حضور فوق العادهٔ او اشاره مي كنند. در بحث آموزش مديران اجرايي، «حضور داشتن» مهم ترين جنبه كاريزماي فردي است. زيرا آنها مي خواهند حضور اجرايي يا مديريتي خود را تقويت كنند و اين خواسته درستي است: «حضور شما» زيربناي اصلي كاريزماي شما است، زيربنايي كه همه چيز بر روي آن سوار خواهد شد. وقتي شما با يكي از بزرگان كاريزماتيك دنيا هستيد، نه تنها قدرت و تعهد مشتاقانه او را احساس مي كنيد، بلكه اين حس را نيز داريد كه او كاملاً در اتاق با شما است و به معناي واقعي كلمه «حضور» دارد.

جادوي كاربردي

بله، گفته شد كه كاريزما يك ويژگي جادويي نيست، ولي ديگران را جادو مي كند! بالا بردن كاريزماي فردي نيازمند تلاش زيادي است. تلاشي كه گاهي سخت، ناخوشايند، و يا حتي ترسناك است. ولي نتيجه آن هم فوق العاده است؛ هم از نظر تعريفي كه شما از خودتان داريد و هم از نظر تعريفي كه ديگران از شما در سر دارند. اين تلاش شامل مديريت اكوسيستم ذهني شما، درك و مراقبت از نيازهايتان، و همين طور آشنايي با رفتارهايي است كه شما را نزد ديگران فردي كاريزماتيك جلوه مي دهد (و نحوه هدايت اين رفتارها).

پرورش كاريزما، جادويي كاربردي است: شناختي بي همتا متشكل از چندين دانش گوناگون، كه به شما نشان مي دهد «كاريزما به راستي چيست و چگونه كار مي كند». دنيا بدل به آزمايشگاه فردي شما خواهد شد، و هر بار كه يك نفر را ملاقات مي كنيد، فرصت آزمودن اندوخته هايتان را به دست خواهيد آورد. مي آموزيد كه چگونه اثرگذارتر، مجاب كننده، و اميدبخش تر شويد.و خواهيد آموخت كه چگونه كاريزماي خود را به اطراف بگسترانيد، طوري كه وقتي وارد اتاق مي شويد، مردم بگويند: «وآو، اين ديگر كيست؟»

آيا هنوز هم فكر مي كنيد كه از كاريزما بي نيازيد، يا توان پرورش آن را در خود نداريد؟
آيا افراد كاريزماتيك مثبت نگر هستند؟

اكثر افراد كاريزماتيك ، مديران موفق و ثروتمند، موفقيت خود را بيشتر از هر عاملي مديون خوشبني و نگرش خوب خود مي‌دانند. اگر نگرش درست و ديدگاه خوشبينانه نداشته باشيد، چگونه مي‌توانيد الهام بخش ديگران شويد و بر روي آنها تأثير بگذاريد؟ 
نگرش شما درباره باران در سفري به شمال كشور مي‌توانيد هم باعث خراب شدن تعطيلات شما شود و هم به گونه‌اي تعطيلاتتان را جالب‌تر و خاطره‌انگيزتر كند. خوشبيني به شما مي‌گويد كه مشكلات موقتي هستند و بدبيني مشكلات را دائمي انگاشته و راه خلاصي براي آنها نمي‌بيند. خوشبيني باعث مي‌شود كه ديگران جذب شما شوند.
مطالعات نشان داده است كه افراد خوشبين در مدرسه و در شغلشان افراد موفق‌تري هستند و زندگي طولاني‌تر دارند. بدبين‌ها با افسردگي دست و پنجه نرم مي‌كنند و به راحتي تسليم مي‌شوند. خوشبيني و مثبت نگري واقعي چارچوبي ذهني است كه نگاه شما را به دنيا كنترل مي‌كند. خوشبيني يعني داشتن اين ديدگاه و تفكر كه همه چيز در نهايت خوب و درست خواهد شد (البته به شرطي كه تلاش كنيم) اگر واقعاً خوشبين باشيد، مي‌توانيد اين حس را به ديگران نيز منتقل كنيد و باعث تشويق آنها شويد. خوشبيني يعني سعي كنيد در هر موقعيتي به جنبه‌هاي مثبت متمايل باشيد (و البته مطمئناً خوشبين و مثبت نگر با فرد بي خيال و احمق تفاوت دارد)‌ و به جاي تمركز بروي نكته‌هاي منفي به دنبال راه‌هايي براي حركت رو به جلو باشيد. مردم به كساني كه نگاهي مثبت به زندگي دارند بيشتر گرايش دارند.
-
-
10 عادت افراد كاريزماتيك كه باعث ميشود ديگران تحت تاثير قرار بگيرند :
1. آنها بيشتر سكوت ميكنند تا حرف بزنند :
سوال بپرسيد تماس چشمي برقرار كنيد، لبخند بزنيد، ناراحتي تان را در چهره تان نشان دهيد، سرتان را تكان دهيد و كارهاي ديگري كه بدون صحبت كردن بتوانيد احساس دركتان را به طرف مقابل القا كنيد. اين تمام كارهايي است كه نياز داريد انجام دهيد تا به طرف مقابلتان نشان دهيد فرد مهمي است. زماني كه صحبت ميكنيد هرگز نصيحت نكنيد!مگر آنكه از شما خواسته شده باشند كه پيشنهاد يا نصيحت تان چيست.گوش دادن به صحبت هاي طرف مقابل تان بيشتر از نصيحت كردنتان براي او مهم است، زيرا زماني كه شروع به نصيحت ميكنيد اكثر مكالمات به سمت خودتان و درباره شما تغيير جهت ميدهد. تنها زماني صحبت كنيد كه گفته مهمي براي گفتن داريد و تنها زماني آنرا اعلام كنيد كه احساس كنيد براي طرف مقابل مهم است.
2. آنها شنيدني ها را گلچين نميكنند : 
مطمئنا اين افراد را در زندگي داريد يا ديدي : زماني كه صحبت ميكنيد سكوت ميكنند و به صحبت هاي شما تا آخرين كلام گوش ميدهند… تا وقتي كه از آنها سوالي نپرسيد هنوز در حال گوش دادن هستند ! اما كاملا ساكت، بدون حركت و ثابت. احساس ميكنيد زماني كه شما در حال صحبت هستيد اين افراد در حال سفر روياهايشان هستند… حتي با اينكه حرفي نميزنند و گوش ميدهند اما انگار فقط اداي گوش دادن را در مي آورند. افراد كاريزماتيك به شدت با اين رفتار مخالفند. آنها عادت دارند حتي به بي اهميت ترين حرف هاي طرف مقابلشان گوش دهند. حتي اگر قرار است چندين ساعت به گفتگو بپردازند. افراد كاريزماتيك برايشان مهم نيست مرتبه اجتماعي، حساب بانكي و يا محل سكونت طرف مقابلشان كجاست، آنها به تمام صحبت هاي آنها گوش ميدهند و چنان غرق در صحبت ميشوند كه انگار واقعا ويژگي هاي مشترك زيادي باهم دارند.
3. آنها حواس پرتي ها را از خود دور ميكنند :
افراد كاريزماتيك به خوبي درك كرده اند كه : شما اگر حواستان به وسايل ارتباطي و سرگرمي هاي خودتان باشد، هرگز نميتوانيد حواستان را به ارتباط با طرف مقابلتان متمركز كنيد. زماني كه طرف مقابلتان با شما حرف ميزند يا شما با او در حال صحبت هستيد به تلفن همراهتان خيره نشويد, به مانيتور لپ تاپ تان خيره نشويد، به افراد كه در حال گذر هستند نگاه نكنيد… فقط و فقط با حواستان را متمركز كنيد به صحبت هاي طرف مقابلتان. حداكثر تمركز بر صحبت هاي طرف مقابلتان بهترين هديه اي است كه ميتوانيد به او بدهيد. در اين عصر از زندگي آنقدر وسايلي براي جذب تمركز حواس وجود دارد كه شما اگر غرق در صحبت هاي طرف مقابلتان شويد كار بزرگي براي او كرديد… از خود گذشتگي. شما اين هديه را به طرف مقابلتان بدهيد و خواهيد ديد چطور هميشه دوست خواهد داشت با شما هم صحبت شود يا فقط وقتش را با شما بگذراند.
4. آنها قبل از گرفتن ،ميدهند و معمولا هرگز هيچ چيز دريافت نميكنند :
اگر ميخواهيد ارتباطات موفق و بلند مدتي داشته باشيد؛ هميشه به فكر اين باشيد كه چطور ميتوانيد به ديگران كمك كنيد تا از آنها چيزي دريافت كنيد. بايد بيشتر به فكر اين باشيد كه چطور ميتوانيد ديگران را شاد كنيد تا اينكه از ديگران استفاده كند. شما زماني كه فكر گرفتن هستيد يا به قولي هميشه "دست بگير” داشته باشيد مردم بعد از دو سري معاشرت با شما به خوبي اين را خواهند فهميد و به زودي شاهد قطع روابط خواهيد بود.
5. آنها طوري رفتار نميكنند كه انگار مهمترين فرد هستند : 
تنها افراد كه از خودشيفتگي، خودپسندي و اعتماد به نفس كاذب شما خوششان مي آيد افراد خودشيفته، خودپسند و با اعتماد به نفس كاذب هستند. ديگران نه تنها خوششان نمي آيد بلكه گذر وقت با چنين افراد برايشان خسته كننده و همراه با ناراحتي است. و زماني كه اين افراد وارد جايي ميشوند ديگران احساس خوبي نسبت به آن فرد ندارند…
6. ... چون فهميده اند ديگران اهميت بيشتري دارند :
شما قبلا چيزهايي كه بايد ميدانستيد را ميدونيد. از طرزفكرتان اطلاع داريد, عقايد و اعتقاداتتان را ميدانيد، نگرشتان را نسبت به دنيا و مردم ميدانيد. تمام چيزهايي كه ميدونيد مربوط به شما ميشود و اصلا مهم نيستند چون براي شما هستند. شما نميتوانيد هيچ چيزي از خودتان ياد بگيريد. اما آيا ميدانيد ديگران چه چيزهايي ميدانند؟ چه تجربياتي دارند؟ چه ايدئولوژي دارند؟ چه نگرشي به دنيا و مردم دارند؟ عقايد و دانسته هاي طرف مقابلتان در هنگام گفتگو بايد بيشتر از دانسته هاي خودتان اهميت داشته باشد زيرا شما در حال يادگيري چيزهاي جديدي خواهيد بود… پس دفعه بعد هنگام گفتگو با دوستان يا افراد غريبه بيشتر در مورد عقايد, نقطه نظر, تجربه هايشان سوال بپرسيد تا بخواهيد عقايد, نقطه نظر و تجربيات خودتان با به طرف مقابل بگوييد.
7. آنها نورافكن را بر روي طرف مقابل مي اندازند : 
هيچكس در اين دنيا به اندازه كافي تحسين نشده. نه من، نه شما و نه فردي كه قرار است با او هم صحبت شويد. اما اين وظيفه (و عادت) شماست كه به عنوان يك فرد كاريزماتيك به ديگران بگوييد چه كارهايي را به نحو احسن انجام دادند، چه ويژگي هاي خوبي دارند و چرا مهم هستند. چي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نميدونيد براي چي مهم هستند؟ نميدونيد چه كارهايي را به نحو احسن انجام دادند؟ يا چه ويژگي هاي خوبي دارند؟ واقعا شرم آوره… اين وظيفه شماست جواب اين سوال ها را پيدا كنيد، مردم خودشان هم اكثر اوقات نميدانند چه ويژگي هاي خوبي دارند. شما اگر اين عادت را در خود نهادينه كنيد، نه تنها مردم شروع به تحسين ويژگي ها و كارهاي شما ميكنند بلكه رفتار شما را نيز تحسين ميكنند… با اين رفتار ميتوانيد كاري كنيد طرف مقابل احساس مهم بودن كند و بخواهد دستآورد هاي بيشتري داشته باشد (و هرگز شما را فراموش نكند)
8. آنها كلماتشان را از قبل آماده مي كنند : 
كلمات قدرت باور نكردني دارند. شما بايد به خوبي از اين قدرت استفاده كنيد زيرا مانند شمشير دو لبه است. افراد كاريزماتيك به نحو احسن مهارت استفاده از كلمات را فرا گرفته اند. براي مثال شما نبايد به قرار ملاقات برويد، شما ميخواهيد كه به سر قرار ملاقات برويد. شما نبايد يك ارائه خوب براي مشتري ها آماده كنيد، شما ميخواهيد بهترين ارائه براي تاثيرگذاري بر رويمشتري تان را آماده كنيد. شما نبايد يك كارمند استخدام كنيد، شما ميخواهيد بهترين فرد متقاضي شغل را وارد تيم كاري خود كنيد. شما بايد به عنوان يك فرد كاريزماتيك، جملاتتان و كلماتتان سرشار از انرژي، شادي و قدرت باشد. بهتره كلمات نااميد، خسته كننده و ناراحت را از فرهنگ لغات خود پاك كند.
9. آنها در مورد شكست ديگران صحبت نميكنند :
اگر به شنيدن در مورد شكست ديگران يا پشت سر شخص ديگري حرف زدن برايتان جذاب هست بايد بدانيد كه شايد جذاب باشد… اما لازم نيست. مشكل اينجاست، واقعا داستان شكست و ناكامي هاي ديگران موضوعي مهم نيست. افراد كاريزماتيك هرگز پاي صحبت هاي افرادي كه مدام در حال صحبت در مورد ديگرانند نمي نشينند. آنها ميدانند وقتشان ارزش دارد و بهتر است بر روي ايده هاي نو و راه حل مسائل آنرا استفاده كرد تا گفتگو در مورد شخص سومي كه ناكامي يا تجربه اي بد داشته است. 
نكته مهم ديگر : زماني كه فردي نزد شما از شخص ديگري بد ميگوييد بدون شك نزد شخص سومي نيز در مورد شما چنين صحبت هايي خواهد داشت. اين اصل را بدانيد و بدانيد كه ديگران هم ميدانند…
10. …اما شكست هاي خودشان را ميپذيرند:
معمولا هنگامي كه از مردم عادي سوال ميشود چرا شخصي را كاريزماتيك و تاثيرگذار مينامند جوابشان اين است : زيرا اشتباهاتشان را با جرات و نهايت اعتماد مي پذيرند… 
آنها فردي موفق به نظر ميرسند.

لغت كليدي : به نظر ميرسند.
بله، افرادي كه كاريزماتيك هستند از اشتباه كردن ترسي ندارند و ميدانند كه فرد كاملي نيستند و امكان دارد اشتباه كنند. آنها اشتباه شان را مي پذيرند و براي آن دليل و بهونه و … نمي آورند. شما نيز براي اينكه فردي كاريزماتيك باشيد نياز نيست حتما موفق يا پولدار باشيد.
براي اينكه فردي كاريزماتيك باشيد نياز نيست يك نابغه باشيد و هيچ خطايي در كارتان نباشد. براي اينكه فردي كاريزماتيك باشيد تنها كاري كه بايد بكنيد داشتن تواضع و قبول شكست هايتان است. اگر كاري را اشتباه انجام داديد آنرا اعلام كنيد و بپذيريد كه اشتباه كرديد. نياز نيست به كسي جواب پس دهيد اما بايد قبول كنيد كه اشتباه كرديد. 

نكته مهم : 

شما هرگز نبايد به اشتباهات ديگران بخنديد، اما بايد هميشه به اشتباهات خودتان بخنديد. زيرا مردم نيز به شما نخواهند خنديد، بلكه با شما خواهند خنديد.
حتما شما هم در زندگي چنين افرادي را مي شناسيد كه نوعي خاص بودن و اعتماد در وجودشان نهفته است. اين افراد كاريزماتيك هستند. اما متاسفانه ،كاريزمايي كه فرد به طور مادرزادي با خود همراه دارد در گذر زمان قدرت خودش را از دست ميدهد. اگر عادات صحيحي براي تقويت آن نداشته باشيم بدون شك در گذر زمان فراموش ميشود و قدرت پيشين را نخواهد داشت.

 

ويرايشگر زندگي را به دوستان خود معرفي كنيد:

آدرس  ما :

 

www.telegram.me/karafarin_iran

http://lifeeditor.blogfa.com


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد