شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

يك رزومه جذاب چه ويژگي‌هايي دارد؟

۴ بازديد
۱. اطلاعات تماس‌تان را در دسترس و جلوي چشم بنويسيد

مديران بخش استخدام اينقدر سرشان شلوغ است كه اصلا وقت نمي‌كنند در رزومه‌ي‌تان از اين قسمت به آن قسمت، دنبال اطلاعات تماس بگردند. پس براي اينكه شغل مورد نظرتان را از دست ندهيد، آدرس ايميل‌تان را هايپِرلينك يا زيرخط‌دار كنيد. چنانچه آدرس پستي‌ خود را كاملِ كامل بنويسيد، همواره اين احتمال وجود دارد كه اطلاعات شخصي‌تان مورد سرقت قرار بگيرند. بنابراين، همين كه نام استان، شهر و كدپستي‌تان را بنويسيد كفايت مي‌كند. در صورتي كه فكر مي‌كنيد محتويات حساب‌هاي كاربري‌تان در شبكه‌هاي اجتماعي مثل لينكدين ممكن است به استخدام‌تان كمك كند، بد نيست به پروفايل لينكدين و ساير شبكه‌هاي اجتماعي خود نيز لينك دهيد.

۲. مطالب را طوري تنظيم كنيد كه هيچ نكته‌ي مهمي از چشم خواننده دور نماند

خيلي از ما تحت تأثير دنياي اينترنت عادت كرده‌ايم كه وقتي متني به دست‌مان مي‌رسد، خودمان را مجبور نكنيم كه كلمه‌به‌كلمه‌اش را از بالا تا انتهاي صفحه بخوانيم، بلكه مدام چشم مي‌چرخانيم و از بعضي قسمت‌ها با سرعت عبور مي‌كنيم. به همين دليل، رزومه‌ي‌ خود را طوري تنظيم كنيد كه قسمت‌هاي مهمش ناديده گرفته نشوند. شايد بد نباشد نكاتي را كه قابليت‌هاي‌تان را نشان مي‌دهند بولد يا برجسته كنيد تا هنگام چشم چرخاندن در صفحه گم نشوند.

۳. ظاهر رزومه‌‌ را خاص و چشم‌گير طراحي كنيد

سعي كنيد ظاهر رزومه‌ي خود را به شكلي طراحي كنيد كه خاص و چشم‌گير باشد. البته اينكه چقدر اجازه داريد در ظاهر رزومه‌ي‌تان خلاقيت به خرج دهيد، تا حد زيادي به ماهيت شغلي كه درخواست مي‌كنيد، بستگي دارد. مثلا يك گرافيست طبيعتا بيشتر مي‌تواند روي طراحي رزومه‌ي خود مانُور دهد تا يك حسابدار.

پيشنهاد مي‌كنيم رزومه‌ي‌تان را تك‌رنگ طراحي نكنيد، اما حواس‌تان باشد كه در انتخاب رنگ‌ها دقت كافي به خرج دهيد. براي اينكه حرفه‌اي‌تر به نظر برسيد، بهتر است فقط قسمت‌هاي هِدِر يا همان سرصفحه را با رنگ آبي بنويسيد و در مابقي قسمت‌ها از رنگ مشكي استفاده كنيد. در مورد سبك حروف هم مي‌توانيد به طور مثال به جاي فونت رايج و پركاربرد «نازنين» از فونت تبسم به طراحي استاد اسدالله چهره‌پرداز يا فونت‌هاي ديگري استفاده كنيد كه با سليقه خودتان و الزامات حرفه‌اي تناسب داشته باشند.

بزرگ‌ترين اشتباهي كه تازه‌كاران مرتكب مي‌شوند اين است كه اطلاعات‌شان را در قالب‌هاي آماده وارد مي‌كنند. با استفاده از قالب‌هاي آماده در وقت‌تان صرفه‌جويي مي‌شود، اما ممكن است اين كارتان توي ذوقِ كارفرما بزند و به همين دليل كنار گذاشته شويد. در عوض، پيشنهاد مي‌كنيم رزومه‌ي‌تان را به‌سليقه‌ي خودتان طراحي و سازماندهي كنيد، طوري كه نشان دهد مناسب‌ترين فرد براي آغاز همكاري هستيد.

۴. كليدواژه‌هايي به كار ببريد كه در نرم‌افزارهاي جست‌وجوگر قابل رديابي باشند

توجه داشته باشيد كه بسياري از شركت‌هاي بزرگ در انتخاب متقاضيان از نرم‌افزارهاي رايانه‌اي استفاده مي‌كنند. پس براي اينكه رزومه‌ي‌تان كاملا در جست‌و‌جوي نرم‌افزاري حذف نشود، از كليدواژه‌هاي صحيح استفاده كنيد. تغييرات خيلي جزئي مانند تبديل عبارت «خدمات به مشتري» به «روابط با مشتري» مي‌تواند در پذيرفته يا رد شدن رزومه‌ي‌تان تأثير بگذارد.

۵. به جاي اينكه از اهداف‌تان بنويسيد، خلاصه‌اي كوتاه از سوابق شغلي خود ارائه دهيد

امروزه مديران منابع‌انساني كاري به كار اهداف شغلي درخواست‌دهندگان ندارند، بلكه همه‌ي تلاش‌شان فقط اين است كه بهترين‌ها را استخدام كنند، يعني شخصي كه بيشترين مطابقت را با معيارهاي‌ مدنظرشان داشته باشد. بنابراين از به‌كار بردن جملاتي كه هدف‌تان را توضيح مي‌دهند جدا خودداري كرده و در عوض، رزومه‌ي‌تان را با خلاصه‌اي كوتاه از سوابق حرفه‌اي خود شروع كنيد. بنويسيد كه چند سال سابقه‌ي كار داريد، كدام عناوين شغلي را تجربه كرده و به كدام دست‌آوردها رسيده‌ايد. مثلا اگر نويسنده‌ي وبلاگ هستيد، بنويسيد كه براي كدام وبلاگ‌ها توليد محتوا كرده و چقدر سودآور بوده‌ايد. به عبارت ديگر، دستاوردهاي‌تان را پررنگ كنيد تا كارفرما بداند كه كارتان را بلد هستيد و با چند و چون شغلي كه درخواست داده‌ايد، ناآشنا نيستيد. ديگر اينكه براي تيتر قسمتِ خلاصه‌ي سوابق كاري از عبارتي استفاده كنيد كه حوزه‌ي تخصصي‌تان را مشخص‌تر جلوه دهد.

۶. از فهرست كردن مهارت‌هاي‌تان بپرهيزيد

مهارت‌ها و استعدادهاي‌ خود را در قسمتي كه تجارب شغلي‌تان را نوشته‌ايد بگنجانيد. يادتان باشد كه كارفرما به دنبال فهرست بلندبالاي مهارت‌هاي‌ متقاضيان نيست، بلكه مي‌خواهد بداند كه شخص شما چرا و چطور به‌درد شركتش مي‌خوريد. اما يك استثنا هم وجود دارد و آن اينكه وقتي براي فرصت‌هاي شغليِ مهارت‌محور مثل كارشناس فناوري اطلاعات درخواست مي‌دهيد، اشكالي ندارد كه در يك قسمت مجزا به مهارت‌هاي مرتبطتان نيز اشاره كنيد، چرا كه اين قبيل فرصت‌هاي شغلي به افرادي با مهارت‌هاي مشخص احتياج دارند.

۷. روده‌درازي نكنيد

نه اينكه مجبور باشيد كل رزومه‌ي‌تان را فقط به يك صفحه محدود كنيد، چون در بعضي موارد واقعا نمي‌شود همه چيز را فقط در يك صفحه گفت، اما حواس‌تان باشد حتي يك كلمه اضافه ننويسيد. رزومه‌ي دو صفحه‌اي براي شخصي كه ۳۰ سال تجربه‌ي كاري دارد عادي است، اما نه براي يك تازه فارغ‌التحصيل.

جملات طولاني يا كلمات قُلمبه‌سُلمبه به كار نبريد و سعي كنيد نوشتارتان تا حد امكان ساده و قابل فهم باشد. قرار نيست در رزومه‌ي خود به داستان زندگي‌تان اشاره كنيد، بلكه فقط به اطلاعات شغلي مرتبط بپردازيد. از افعال مجهول و علائم اختصاري استفاده كنيد تا مجبور نشويد جملات طولاني بنويسيد. خلاصه اينكه طول هر پاراگراف از سه يا چهار خط بيشتر نشود.

رزومه بي‌شباهت به كمپين تبليغاتي نيست. چنانچه اين كمپين به اندازه‌ي كافي پرمحتوا و گيرا نباشد، مورد توجه مديران منابع‌انساني قرار نخواهد گرفت. پس اين مرتبه كه اقدام به نگارش رزومه مي‌كنيد، از رعايت نكاتي كه گفتيم غافل نشويد. همچنين براي حرفه‌اي شدن در رزومه‌نويسي، توصيه‌ مي‌كنيم حتما مقاله‌ي ۱۳ نكته‌ي طلايي براي تهيه‌ي يك رزومه‌ متمايز را بخوانيد.

ويرايشگر زندگي را به دوستان خود معرفي كنيد:

آدرس  ما :

www.telegram.me/karafarin_iran

http://lifeeditor.blogfa.com


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد