نمونه سوالات مصاحبه‌هاي شغلي و پاسخ‌هايي كه بايد به آنها داد

۴ بازديد

نمونه سوالات مصاحبه‌هاي شغلي و پاسخ‌هايي كه بايد به آنها داد

 

 

۱. راجع به خودتان براي‌مان بگوييد

 

در پاسخ به اين سؤال به صحبت در مورد مسائل مربوط به كار اكتفا كنيد. به هيچ‌وجه وارد جزئيات شخصي نشويد، مگر اينكه به طور خاص در اين مورد از شما سؤال كنند.

 

۲.راجع به شغل ايده‌آل‌تان بگوييد

 

بهتر است جواب‌تان درباره‌ي يك كار خاص نباشد. براي توصيف كار مورد علاقه‌تان واژه‌هاي معمول و قراردادي مثل «محيط كار دوستانه» و مانند آن را به كار ببريد.

 

۳. چرا شغل قبلي‌تان را ترك كرديد؟

 

يك جواب مثبت بدهيد، مثلا مي‌توانيد بگوييد: «من دنبال افق‌هاي روشن‌تري بودم.» پيشنهاد مي‌شود كه از كلمات نشان‌دهنده‌ي محدوديت استفاده كنيد تا مشخص شود كه به دنبال فرصت‌هاي بهتر هستيد.

 

۴. نقطه ضعف‌تان چيست؟

 

فورا همه‌ي اختلالات شخصيت‌تان را براي پاسخ به اين سؤال رديف نكنيد! خونسردي‌تان را حفظ كنيد و نقاط ضعف بي‌اهميتي كه در واقع مي‌توانند از نگاه ديگري نقاط قوت باشند را نام ببريد.

 

۵. نقاط قوت‌تان چيست؟

 

 

سعي كنيد همه‌ي نقاط قوت‌تان را بگوييد. همچنين براي ذكر مثال‌هايي كه قابليت‌هاي شما را نشان مي‌دهند آمادگي داشته باشيد.

 

۶. در مورد كارهايي كه در اينجا انجام مي‌دهيم چه مي‌دانيد؟

 

براي نشان دادن اطلاعات‌تان در اين مورد، به طور دقيق و كامل اطلاعاتي را كه از وب‌سايت شركت به‌دست آورده‌ايد شرح دهيد، طوري كه انگار وب‌سايت جامع‌ترين منبع براي به‌دست آوردن اطلاعات در مورد شركت است.

۷. فكر مي‌كنيد چرا بايد شما را استخدام كنيم؟

 

سعي كنيد با لحن متعادلي صحبت كنيد تا به مصاحبه‌كنندگان بفهمانيد، همان‌قدر كه شما به اين كار احتياج داريد شركت هم به شما نياز دارد. هرگز خودتان را با ساير متقاضي‌ها مقايسه نكنيد.

 

۸. آيا خودتان را فرد موفقي مي‌دانيد؟

 

پاسخ ثابت براي اين سؤال «بله» است. موفقيت به معني تحت كنترل داشتن كل دنيا نيست. همه‌ي دست‌آوردهاي مهم در طول تحصيل و كار را كه تا همان لحظه به‌دست آورده‌ايد را شرح دهيد.

 

۹. چرا براي چنين مدت طولاني‌اي بي‌كار بوديد؟

 

با صحبت از هر گونه فعاليت مفيدي كه در اين مدت داشته‌ايد نظير شركت در دوره‌هايي به منظور افزايش اطلاعات، خودتان را از اين سؤال خلاص كنيد.

 

۱۰. همكاران‌تان چه نظري درباره‌ي شما دارند؟

 

 

فقط تعريف‌ و تمجيدهاي معمولي كه همكاران از كار شما مي‌كردند را بازگو كنيد و مراقب باشيد طوري صحبت نكنيد كه به نظر برسد داريد اغراق مي‌كنيد.

 

۱۱. اگر استخدام شويد به نظرتان چه مدت اينجا مشغول به كار خواهيد بود؟

 

اصلا با صحبت كردن در مورد دوره‌‌اي مشخص و تاريخ و زماني خاص، جواب دقيقي براي اين سؤال ارائه ندهيد. پاسخي مانند «تا زماني كه هر دو طرف از كار راضي باشند.» براي اين سؤال مناسب‌ است.

۱۲. آيا فكر مي‌كنيد صلاحيت و شايستگي شما براي اين شغل بيش از الزامات آن است؟

 

سعي كنيد گزينش‌كننده را متقاعد كنيد كه براي اين كار مناسب هستيد. هرگز در مورد سطح مدارك و گواهي‌هاي تحصيلي‌تان و تناسب آن با شغل مورد نظرتان با لحني نامطمئن سخن نگوييد زيرا اين كار نشان‌دهنده‌ي ترديد شما براي دست يافتن به آن شغل خواهد بود.

 

۱۳. درباره‌ي نحوه‌ي مديريت‌تان توضيح دهيد

 

با تأكيد زياد بر توانايي‌تان در برقراري انواع ارتباط با همكاران و زيردستان توضيح دهيد كه هميشه مي‌توانيد مخاطب‌تان را متوجه نكته‌ي اصلي كنيد.

 

۱۴. اهل كار تيمي هستيد؟

 

براي چندمين بار، پاسخ به اين سؤال يك «بله»‌ي محكم و بي‌درنگ است. مثال‌هاي مختلفي از مواردي كه به صورت گروهي توانسته‌ايد با موفقيت و در زمان مقرر شده، پروژه‌هاي‌تان را به‌پايان برسانيد را براي مصاحبه‌كننده ذكر كنيد.

 

۱۵. فلسفه‌ي شما درباره‌ي «كار» چيست؟

 

 

براي پاسخ به اينگونه سؤالات هيچ صفتي به كار نبريد. فقط در مورد ارزش‌هاي كلي مورد قبول خودتان در محل كار و انرژي و اشتياقي كه مي‌توانيد به تيم بدهيد صحبت كنيد.

 

۱۶. در يك كار تيمي ترجيح مي‌دهيد چه مسئوليتي داشته باشيد؟

 

سعي كنيد خودتان را طوري انعطاف‌پذير نشان دهيد كه اين احساس ايجاد شود كه براي‌ شما فرقي نمي‌كند، هدايت‌كننده‌ي گروه باشيد يا دستورات شخص ديگري را دنبال كنيد.

 

۱۷. چه ويژگي‌هايي در همكاران براي‌تان آزاردهنده و ناخوشايند است؟

 

به مصاحبه‌كنندگان پاسخ دهيد كه مي‌توانيد با سازگار كردن خودتان و برخورد آرام و مناسب با همه‌ي مسائل و با هر نوع همكاري كنار بياييد.

 

۱۸. چرا فكر مي‌كنيد مي‌توانيد در اين شغل موفق شويد؟

 

روي مهارت‌ها و تجربيات‌تان در محل كارهاي قبلي و همچنين فعاليت‌هاي‌تان در هنگام بحران، تأكيد كنيد تا مصاحبه‌كنندگان احساس كنند شما فرد شايسته‌اي هستيد.

 

۱۹. كار بيشتر براي‌تان مهم است يا پول؟

 

 

پاسخ دهيد كه هر دو براي شما مهم هستند. نبايد با تظاهر به اين كه يكي از اين دو (كار يا پول) براي‌تان بي‌اهميت است زيادي دست‌و‌دل‌باز يا برعكس به نظر برسيد.

 

۲۰. كارفرماي قبلي‌تان بزرگ‌ترين نقطه‌ي قوت شما را چه مي‌داند؟

 

بايد مسائل مهم و خاصي كه در محل كار قبلي‌تان پيش‌آمده را نقل كنيد. در صورتي كه معرفي‌نامه يا تشويق‌نامه‌اي داريد به عنوان تأييدي بر حرف‌هاي‌تان به مصاحبه‌كنندگان نشان دهيد.

 

۲۱. درباره‌ي توانايي‌‌تان براي كار كردن تحت‌فشار بگوييد

 

اين نوع سؤالات فريبنده را با دقت جواب دهيد. سعي كنيد توضيح دهيد كه چطور گاهي اوقات توانسته‌ايد تحت‌فشار پيشرفت كنيد و نتايج بهتري به‌دست آوريد.

 

۲۲. تصميم داريد كم‌تجربگي‌تان را چطور جبران كنيد؟

 

با پررنگ‌تر جلوه دادن مهارت‌ها و دست‌آوردهاي‌تان حس اعتماد ايجاد كنيد. از مسئوليت‌هاي مشابهي كه در دوران تحصيل در مدرسه يا گذراندن ديگر دوره‌ها برعهده داشته‌ايد صحبت كنيد.

۲۳. چه عاملي به شما انگيزه مي‌دهد كه بهترين عملكرد را در شغل‌تان داشته باشيد؟

 

جواب‌هاي احمقانه مانند «حقوقي كه مي‌گيرم» شانس استخدام شما را به طرز قابل‌ملاحظه‌اي كاهش مي‌دهد. كلمات مثبتي مثل حال‌و‌هواي كار، انضباط و درست‌كاري را به كار ببريد.

 

۲۴. چه زماني در اين شغل احساس موفقيت خواهيد كرد؟

 

مي‌توانيد پاسخ دهيد: «زماني كه از نظر كمّي و كيفي به اهداف تعيين شده برسم و از آنها فراتر روم تا بتوانم به مقام بالاتري در شركت دست پيدا كنم.»

 

۲۵. آيا مي‌توانيد منافع شركت را به منافع خودتان ترجيح ‌دهيد؟

 

به سادگي بگوييد بله. اين سؤال فقط براي اين طرح شده كه مشخص كند شما تا كجا حاضريد با شركت همكاري كنيد و همه چيز را جدي بگيريد تا سازمان را به اهدافش برسانيد.

 

۲۶. دوست داريد رئيس‌تان چه ويژگي‌هايي داشته باشد؟

 

 

هرگز با صحبت از ويژگي‌هاي خاص و مشخص سعي نكنيد آنچه انتظار داريد را با ذكر جزئيات توصيف كنيد. سعي كنيد چند ويژگي مثبت را نام ببريد، مثلا اين كه شايسته و منصف باشد و به كارمندان انگيزه بدهد.

۲۷. انتظار داريد ۵ سال ديگر در چه موقعيتي باشيد؟

 

پاسخي واقع‌بينانه و متناسب با رزومه بدهيد و طوري صحبت كنيد كه فردي داراي بينش و آينده‌نگري به نظر برسيد.

 

۲۸. از اشتباهات شغلي‌تان چه درسي گرفته‌ايد؟

 

فقط حواس‌تان باشد كه همه‌ي اشتباهات بزرگي كه در محل‌ كارهاي قبلي مرتكب شده‌ايد را فاش نكنيد. چند اشتباه مهم را آشكار كنيد ولي بيشتر راجع به آنچه از اين اشتباهات ياد گرفته‌ايد صحبت كنيد.

 

۲۹. اگر لازم باشد كسي را براي اين شغل گزينش كنيد به دنبال چه ويژگي‌هايي در اين فرد خواهيد بود؟

 

شرح شغل را با مهارت‌هاي خودتان مخلوط كنيد، ولي مواظب باشيد كه ارتباط اصلي با موضوع حفظ شود و پاسخ‌هايي كه مي‌دهيد قابل توجيه باشند.

 

۳۰. از اين شغل/شركت چه انتظاراتي داريد؟

 

طوري صحبت كنيد كه انگار توسط شركت استخدام شده‌ايد. پاسخ دهيد ترجيح مي‌دهيد كه محدود نباشيد و آزادي عمل داشته باشيد تا بتوانيد علاوه بر كار خودتان به مسائل كوچكِ ديگر هم رسيدگي كنيد.

 

۳۱. آيا سؤالي از من داريد؟

 

 

وقتي قبل از مصاحبه تمرين مي‌كنيد ليستي از سؤالات‌تان تهيه كنيد. در حين مصاحبه، به‌صورت مشخص و واضح نشان دهيد كه جواب‌هاي ارائه شده براي سؤال‌هاي‌تان را درك كرده‌ايد. اين نشان مي‌دهد كه تفكر و عملكرد شما هميشه واضح و روشن است.

 

۳۲. چرا فكر مي‌كنيد كه مي‌توانيد در اين كار موفق شويد؟

 

پاسخ‌هايي كه روي شباهت ميان ويژگي‌هايي مورد نياز براي براي شغل درخواستي با توانمندي‌هاي شما تأكيد دارند، جواب‌هاي صحيح هستند و احتمال به‌دست آوردن شغل را افزايش مي‌دهند.

 

۳۳. نظرتان در مورد شركتي كه قبلا در آن كار مي‌كرديد چيست؟

 

محل كار قبلي‌تان را به عنوان جايگاه مؤثري معرفي كنيد كه به شما در بهبود استعدادهاي‌تان كمك زيادي كرده است. از هرگونه صحبت منفي درباره‌ي آن خودداري كنيد، حتي اگر سؤال با لحن و منظور خاصي بيان شود.

 

۳۴. برخوردتان با انتقاد چطور است؟

 

طوري صحبت كنيد كه انگار انتقاد را بهترين راه پيشرفت مي‌دانيد. بگوييد كه هرگز انتقاد را خصومت شخصي تلقي نمي‌كنيد و چند مثال كه نشان‌دهنده‌ي ظرفيت شما در انتقادپذيري است را ذكر كنيد.

ويرايشگر زندگي را به دوستان خود معرفي كنيد:

آدرس  ما :

www.telegram.me/karafarin_iran

http://lifeeditor.blogfa.com

 


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد