۸ ترفند براي اينكه با يك ارائه خلاقانه، رئيس‌تان را حيرت زده كنيد

۱۰ بازديد

۸ ترفند براي اينكه با يك ارائه خلاقانه، رئيس‌تان را حيرت زده كنيد.

 

۱. از تشبيه استفاده كنيد

استفاده از تشبيه به ترسيم تصاوير در ذهن مخاطب كمك مي‌كند. تشبيه از تجارب گذشته براي معرفي ايده‌هاي جديد استفاده مي‌كند. مثلا يك كارآفرين اينترنتي محصولات آنلاين را به قيچي، چاقو، دربازكن و سوهان‌ناخن تشبيه مي‌كند و ايده‌ي خود را شبيه چاقوي ارتشي سوئيسي مي‌داند كه تمام ابزارهاي بالا را با‌هم تركيب كرده است.

نانسي دوآرته در مجله‌ي Harvard Business Review مي‌گويد وقتي كه تشبيه مناسب را براي ارائه خود يافتيد، از دانش گذشته‌ي خود براي ايجاد ارتباط بين آنها استفاده كنيد تا ايده‌ي خود را شفاف‌سازي كنيد. هرچه اين ايده براي خود شما شفاف‌تر باشد، ترسيم آن براي مخاطب آسان‌تر است.

۲. شوخ‌طبع باشيد

فقط به اين علت كه اين يك ارائه‌ي جدي است و تبعاتي براي شغل شما دارد نبايد خشك و رسمي باشيد. اندكي شوخ‌طبعي نه تنها از يكنواختي جلوگيري مي‌كند، بلكه كاريزماي شما را نشان داده و مخاطب را براي شنيدن ادامه‌ي كلام ترغيب مي‌كند.

از همه مهم‌تر، شوخ‌طبعي ارائه‌ي شما را تاثيرگذارتر مي‌كند. به گفته‌ي ميشل جايلن، بنيان‌گذار موسسه‌ي تحقيقات مثبت‌كاربردي (Applied Positive Research): «خنديدن باعث آزادسازي دوپامين در مغز مي‌شود، دوپامين يك ماده‌ي شيميايي است كه در ايجاد احساس خوب در فرد نقش دارد، و مراكز يادگيري را در مغز فعال مي‌كند».

۳. از موسيقي استفاده كنيد

شايد فكر كنيد اين روش نتيجه‌ي معكوس دارد و با خود بگوييد، سواي از نتيجه، آيا اين كار حواس مخاطب را پرت نمي‌كند؟ رونالد‌ اي. برك (Ronald A. Berk) در پژوهش خود با عنوان «بررسي پاورپوينت: از ويژگي‌هاي پايه تا چندرسانه‌اي»، به اين نتيجه رسيد كه پخش موسيقي در حين ارائه «سطح توجه را بالا مي‌برد، حافظه را تقويت مي‌كند، زمان يادگيري متمركز و مهارت‌هاي تفكر را افزايش مي‌دهد». اما به ياد داشته باشيد كه در سراسر ارائه نبايد از موسيقي استفاده كرد، مي‌توانيد در مقدمه‌ي ارائه يا در حين بيان قسمت‌هاي كليدي ارائه، از موسيقي استفاده كنيد.

۴. فعاليتي انجام دهيد

گاهي يك كار ساده مي‌تواند منظور شما را به مخاطب برساند. يك كار ساده مثل اينكه از رئيس و تيم خود بخواهيد تا اهدافشان را بنويسند و سپس در قالب يك جلسه‌ي گروهي، درباره‌ي چگونگي رسيدن به اين اهداف حرف بزنيد. مي‌توانيد از مخاطبان خود آزموني بگيريد و از آنها بخواهيد اسلايد بعدي را حدس بزنند. به جاي استفاده از اسلايد و نمودار، مي‌توانيد گروه را تقسيم كنيد و ۲۰‌ درصد آنها را به گوشه‌اي از اتاق بفرستيد تا نشان دهيد رشد ۲۰ درصدي هدف شما چگونه خواهد بود.

۵. درستي حرف خود را اثبات كنيد

آمار قدرتمندترين راه براي اثبات منظور شما است. گرچه ممكن است اين آمار به خوبي ارائه شوند اما از كاربرد بيش‌ازحد آنها خودداري كنيد و به جاي آن از شيوه‌ي ديگري براي اثبات كلام خود استفاده كنيد. مثلا چگونگي موفقيت رقبايتان را براي رئيس خود توضيح دهيد؛ اين دليل مهمي مي‌شود براي اجراي ايده‌ي جديد شما. يا اگر محصولي ساخته‌ايد، قابليت‌هاي آن را نشان دهيد مثلا در حين ارائه بر روي كاور ضدآب گوشي خود، آب بريزيد.

۶. سوال بپرسيد

مثل يك ايستگاه راديويي شروع به حرف زدن نكنيد و با طرح سوالاتي مربوط به ديدگاه و تجارب رئيس و تيم خود، آنها را به بحث وارد كنيد. با اين روش افراد فرصت پيدا مي‌كنند درباره‌ي خود صحبت كنند و خودشان به اهميت واقعي ارائه شما پي ببرند.

اگر پيش‌بيني مي‌كنيد سوالات بسيار پيچيده‌اي از شما پرسيده خواهد شد، براي پاسخ به اين سوالات متخصصي را همراه خود ببريد. اگر به شما گفته شده بود يك وب‌سايت شركتي بسازيد و قصد ارائه‌ي آن را داريد، براي پاسخ به سوالات فني، طراح سايت را با خود به جلسه ببريد. احتمالا طراح نيز چند ايده و متريال بصري به همراه خود خواهد آورد.

۷. تنها به استفاده از پاورپوينت اكتفا نكنيد

پاورپوينت و اسلايدها را مي‌توان به سادگي با استفاده از اندازه فونت و رنگي كه نمايانگر تم يا طراحي سازمان شما هم هست، جذاب‌تر كرد. اما ابزارهاي كاربردي ديگري نيز وجود دارد كه ارائه‌ي شما را فراتر از نمايش استاندارد اسلايدها و پاورپوينت نشان مي‌دهد.

مثلا از Powtoon براي ساخت ويدئوهاي انيميشن استفاده مي‌شود كه مي‌توان در كنار پاورپوينت خود از آنها استفاده كرد. همچنين وبسايت Ease.ly هم در ساخت داده‌نما يا اينفوگرافي به شما كمك مي‌كند. با Prezi هم مي‌توانيد سرعت و روند ارائه‌ي خود را بسته به واكنش و بازخورد مخاطبان تنظيم كنيد.

در واقع با استفاده از ابزارهايي نظير ويدئو مي‌توانيد درك، فهم، حافظه، و حتي يادگيري عميق مخاطبان خود را افزايش دهيد.

۸. ارائه‌ي خود را منتشر كنيد

ممكن است رئيس‌تان بلافاصله بعد از ارائه‌ي شما، تصميم اجرايي نگيرد. به همين دليل است كه بايد با ابزاري مانند بروشور و كيت‌‌هاي بازاريابي، بلافاصله بعد از ارائه‌ي خود، امكان بررسي بيشتر را براي او فراهم كنيد. اما آيا بهتر نيست ارائه‌ي خود را در سايتي مانند Slideshare.net قرار دهيد تا اسلايدها در هر زمان در اختيار رئيس و تيم شما قرار داشته باشند؟ با اين روش نه تنها در زماني كه براي پرينت گرفتن از ارائه لازم است صرفه‌جويي مي‌كنيد، بلكه اگر رئيس‌تان برگه‌هاي شما را گم كند بازهم طرح شما را در دسترس خواهد داشت. مهم‌تر از همه اينكه با انتشار ارائه‌‌ي خود، به مشتريان و مصرف‌كنندگان محصولات‌تان نشان مي‌دهيد كه رهبري فكري را به عهده داريد و همچنين اين امكان براي آنها فراهم مي‌شود تا نظرات خود را به اشتراك بگذارند. شركت‌هايي مانند اپل از اين روش استفاده مي‌كنند و اين بخشي از برند و پيام بازاريابي آنها شده است. با اندكي تفكر و تلاش، مي‌توانيد ارائه‌ي خود را خلاقانه‌تر نماييد و آن را به چيزي كه مي‌خواهيد، تبديل كنيد. پاداش تهيه‌ي چنين ارائه‌اي اين است كه حين آماده‌سازي آن نيز لحظات خوشي را سپري مي‌كنيد.

ويرايشگر زندگي را به دوستان خود معرفي كنيد:

آدرس  ما :

www.telegram.me/karafarin_iran

http://lifeeditor.blogfa.com


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد