شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

۹ عادت كساني كه از معمولي بودن راضي نيستند

۳ بازديد

هر جامعه‌اي لابد به سه دسته‌ي كلي تقسيم مي‌شود: ۱. قشر درب و داغان و كارتن‌خواب كه اغلب به‌واسطه‌ي بدبختيِ موروثي، چيزي بلد نيستند و متاسفانه مجبورند در سطل آشغال دنبال غذا بگردند. ۲. آدم‌هاي متوسط كه در حد حفظ وضعيت فعلي به زندگي مي‌پردازند. خوراك اين دسته از آدم‌ها اين است كه تلويزيون ببينند، راجع‌به اخبار بحث كنند و درجا بزنند ۳. مفاخر جامعه كه موزيك‌ويدئو بيرون مي‌دهند (شوخي كردم بابا). مفاخر جامعه كساني هستند كه ديگران براي امضا گرفتن از اينها از روي گردن همديگر رد مي‌شوند. افرادي كه جامعه‌شان چشم به آنها دوخته و كساني كه در هنر و صنعت و سياست پيشرو هستند.

فاصله‌ي بين ضعيف و متوسط خيلي زياد نيست. چه مكانيك تازه‌كاري باشيد كه براي دريافت حقوق بايد جلوي گاراژدار دولا و راست شود، و چه كاسب پارك دم خانه‌ي ما باشيد كه بايد گزارش فروش هفتگي خود را براي رئيس مافياي عزيزتان – از خوباي مواد مخدر – ايميل كنيد، اگر به هر دليلي تصميم‌ بگيريد دست از كار بكشيد شايد به سر سال نكشد كه حسابتان با كرام‌الكاتبين بيفتد. اين قضيه حتي براي شغل پردرآمدي نظير گدايي سر چهارراه هم صدق مي‌كند. اما براي رسيدن به طبقه‌ي بالايي جامعه بايد هوشمندانه گام برداشت و عادت‌هاي مخصوص به اين سبك زندگي را در خود پرورش داد. امروز شما را با ۹ عادت آشنا مي‌كنيم كه براي پيمودن مسير بين ميانمايگي تا بلندمرتبگي به آنها احتياج خواهيد داشت. اگر از سختي‌ اين مسير باكي نداريد، پس بسم‌الله!

۱. زمان را قلاده كنيد

بيشتر آدم‌ها زمان زيادي از عمرشان را تلف مي‌كنند، دقيق‌تر بخواهم بگويم چيزي بين ۶۰ تا ۱۰۰ ساعت در هفته را به هيچ كار خاصي مشغول نيستند. احتمالا جايي نشسته‌اند و به قول كرماني‌ها قينوس (چرت و پرت) مي‌گويند.

كل يك هفته ۱۶۸ ساعت است كه عموم افرادِ طبقه‌ي متوسط ۴۴ ساعتش را طبق قانون كار، سر كارشان هستند.

روزتان را به قطعات ۳۰ دقيقه‌اي تقسيم كنيد و هر ۳۰ دقيقه را تا خرخره با كاري پر كنيد؛ اين كار مي‌تواند چيزهايي باشد كه شما را به سر ذوق مي‌آورد، مي‌تواند كار كردن باشد، خوابيدن باشد، فيلم تماشا كردن باشد حتي مي‌تواند ياد گرفتن نواختن سازدهني باشد. هر چيزي مي‌تواند باشد.

فقط هر چه هست اين زمان را سفت قلاده كنيد كه از دست‌تان در نرود.

۲. كارهايي بكنيد كه بقيه نمي‌كنند

وقتي كسي را مي‌بينيد كه مي‌گويد فلان كار انجام‌نشدني است، اولين كسي باشيد كه اين احتمال را تست مي‌كند.

اين كارِ نشدني را تست كنيد تا ببينيد كه چطور شدني مي‌شود. آن آدمي باشيد كه وقتي كارها سخت مي‌شود، مردم به سراغش مي‌روند.

دست و پنجه نرم كردن با كارهاي سخت و تسليم نشدن باعث مي‌شود كه حسابي از سطح متوسط فاصله بگيريد و قدرت كروكوديلي درون خودتان را آزاد كنيد.

۳. بيشتر از ابوريحان بيروني به يادگيري علاقه نشان دهيد

مدرسه و دانشگاه رفتن شايد در زمان حكومت خسرو انوشيروان ساساني كار شاقي بود اما در زمان ما چندان شق‌القمري نيست. طوري خودتان را به علم تجهيز كنيد كه ابوريحان بيروني از رو برود. خودتان را هيچ‌وقت از مطالعه بي‌نياز ندانيد.

از هر روزي كه افتخار زندگي كردنش را داريد، يك ساعتش را به مطالعه يا تماشاي ويدئويي آموزنده اختصاص دهيد. به اين فكر كنيد كه سطح دانش‌تان را از يك آدم متوسط بالاتر ببريد. علم‌اندوزي باعث خواهد شد تسلط بيشتري به زندگي داشته باشيد.

۴. هر ماه ۲ تا ۴ كتاب بخوانيد

يعني حداقل هر ۲ هفته يك كتاب بخوانيد. اگر هر هفته يكي بخوانيد كه چه بهتر.

آدم‌هاي متوسط خيلي زور بزنند ۴ كتاب را ظرف يك‌ سال تمام مي‌كنند، اگر ۶ يا ۱۲ بار در سال كتاب بخوانيد يعني به‌همان اندازه از متوسط‌ها جلو هستيد.

۵. اعتياد به تلويزيون و بازي‌هاي ويدئويي را ترك كنيد

اگر ۱۰ سال بعد همديگر را ببينيم و من از شما بپرسم در اين ۱۰ سال چه‌كار كردي آيا دوست داريد بگوييد:‌«راستش يه خروار فيلم و سريال تماشا كردم و كلي از بازي‌ها رو تا ته رفتم… و ديگه… كار خاصي نكردم.»

يا اينكه ترجيح مي‌دهيد بگوييد:‌«حسابي براي رسيدن به آرزوهام كار كردم، زندگيم رو سر و سامون دادم، دور دنيا مسافرت كردم و با كلي آدم خفن آشنا شدم و الانم دارم راحت پول در مي‌آرم.»

فكر نكنم حوصله داشته باشيد ۱۰ سال بگذرد تا به چنين زندگي‌اي برسيد. دوست داريد همين الان تجربه‌اش كنيد. پس همين الان تصميمي را بگيريد كه يك آدم معمولي جرئتش را ندارد و به سمت آرزوهايتان حركت كنيد.

۶. از كله‌پزي‌ها زودتر بيدار شويد

اگر بتوانيد صبح‌ها قبل از بيرون زدن خورشيد از لحاف و تشك بيرون بزنيد، اين يعني كنترل زندگي‌تان را در اختيار خواهيد داشت.

بيشتر اشتباهات، پشيماني‌ها و تصميمات غلط بعد از ساعت ۱۰ شب به وقوع مي‌پيوندند. شب‌ها زود به رختخواب برويد تا صبح فردا راحت بيدار شويد و تصميمات بهتري بگيريد كه زندگي بهتري را براي‌تان رقم بزند و شما را از مدار «متوسط بودن» خارج كند.

مقاله مرتبط: چطور صبح زود از خواب بيدار شويم؟ ۷. بي‌خيال طرز فكرهايي كه پول را شيطاني مي‌دانند!

«پول همه چيز نيست»‌‌‌، «پول آدم را خوشبخت نمي‌كند»، «پول آدم را فاسد مي‌كند». اينها همه حرف‌هاي آدم‌هاي متوسط هستند كه هيچ‌وقت دست‌شان به پول نرسيده است.

از كجا اين چيزها را مي‌دانند؟ مطمئنا پول همه چيز نيست و به تنهايي نمي‌تواند خوشبختي آدم را رقم بزند، اما كدام خرفتي باور مي‌كند كه پول باعث تباهي است، تازه من حاضرم با كمل ميل شرط ببندم كه ثروتمند بودن خيلي بيشتر كيف مي‌دهد تا فقير بودن.

پول تقريبا همه چيز است؛ پول اگر داشته باشيم تقريبا آزاديم كه به خيلي از خواسته‌هايمان برسيم، پس از اين طرز فكر دست برداريد كه پول را شيطاني مي‌داند و پول درآوردن را وظيفه‌ي خود بدانيد.

شما موظفيد كه هواي خود و خانواده‌تان را داشته باشيد و بهترين زندگي ممكن را برايشان فراهم كنيد. يعني بايد پولش را فراهم كنيد. اين وظيفه‌ي شماست.

آن آدمي باشيد كه براي كارهاي بزرگ و خيرخواهانه پول را مصرف مي‌كند. خيّر و ثروتمند باشيد، اما براي خيّر بودن بايد قبلش ثروتمند باشيد.

۸. هيچ‌وقت شرمنده‌ي دل‌تان نباشيد

بيشتر آدم‌هاي متوسط به محض اينكه دستيابي به خواسته‌هايشان سخت مي‌شود بنا مي‌كنند به گلايه كردن در مورد اينكه هيچ‌وقت به خواسته‌هايشان نرسيده‌اند.

البته كه دستيابي به خواسته‌ها «هلو بپر تو گلو» نيست! گريه‌تان را درمي‌آورد، نااميدتان مي‌كند، ترس را به جان‌تان مي‌اندازد، كُفرتان را در‌مي‌آورد و شما را به آب‌لمبو تبديل مي‌كند، اما آن موقعي كه آدم متوسط زير بار همه اين چيزها ناي برخاستن ندارد، شما بايد دوباره برخيزيد.

به اين فكر كنيد كه دل‌تان چه چيزي مي‌خواهد؟

از اعماق وجود در پي چه چيزي هستيد؟

هر چيزي كه هست، هر قدر دستيابي به آن ناممكن به نظر مي‌رسد، هيچ‌وقت تسليم نشويد، هيچ‌وقت ازش دست نكشيد و هيچ‌وقت به چيزي كمتر از آن راضي نشويد.

يا به دستش بياوريد يا در راه به دست آوردنش جان‌ بدهيد؛ به اين مي‌گويند ذهنيت يك آدم برنده.

۹. هميشه خركيف باشيد

آدم متوسط يا كسل است يا غمگين يا عصباني و يا هر سه با هم. اگر قصد داريد چيزي فراتر از متوسط باشيد پس خودتان را مجبور كنيد كه راجع‌ به زندگي پرشور و نشاط باشيد.

حتي اگر چنين حسي نداريد، فقط تصميم بگيريد كه هيجان‌زده و مشتاق باشيد.

اين كار را تمرين كنيد و ياد بگيريد كه هر روز، تمام روز كپسول خركيفي باشيد. اصلا بياييد با اين قضيه روحي و رواني برخورد نكنيد. اينطور فكر كنيد كه شور و شوق‌تان به زندگي مثل يكي از عضله‌هاي بدن‌تان است كه بايد آن را ورز دهيد.

ويرايشگر زندگي را به دوستان خود معرفي كنيد:

آدرس  ما :

www.telegram.me/karafarin_iran

http://lifeeditor.blogfa.com


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد