شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

۱۰ توصيه مهم درباره‌ي پولدار شدن

۳ بازديد

من دوستان ثروتمند بسياري دارم كه خيلي وقت است از من مي‌خواهند كه اين مطلب را بنويسم.

مدتي پيش، با ميلياردر آينده، «جاش مك‌آفي» (Josh McAfee)، بنيان‌گذار مؤسسه‌ي مك‌آفي، حرف مي‌زدم و او به من گفت كه چگونه مي‌توان يك كسب و كار ميلياردي راه انداخت. جاش هم مثل خيلي از رفقاي ثروتمندم، تنها درباره‌ي «ذهنيت مولتي‌ميلياردر بودن» حرف مي‌زد.

«كِنِت كول» (Kenneth Cole)، طراح مد مشهور، به من گفت كه در ايجاد يك كسب‌وكار پايدار، اعتماد به غريزه و احساس دروني‌ نكته‌ي كليدي است. «كِوين اُلِري» (Kevin O’Leary)، ستاره‌ي «شارك تَنك» (Shark Tank)، ارزش حفظ روابط پرمنفعت را به من نشان داد. و «بِرت جِيكوبس» (Bert Jacob)، يكي از بنيان‌گذارانِ پوشاك «لايف ايز گود» (Life is Good)، به من توصيه كرد كه بايد توقعات و انتظاراتم را با مهم‌ترين سهام‌دارانم در ميان بگذارم.

«كَت كول» (Kat Cole)، مدير اجراييِ شركتِ «سينابِن» (Cinnabon) به من توصيه كرد كه همه‌ راه‌ها را امتحان كنم اما فقط بهترين‌ آنها را ادامه بدهم. «ماركِس لِمونيس» (Marcus Lemonis)، ستاره‌ي برنامه‌ي تلويزيوني «دِ پرافيت» (The Profit)، به من نشان داد كه چطور با استفاده از استعدادهايم مي‌توانم به هر جايي برسم. و «كِوين پِلانك»، بنيان‌گذار و مدير ارشد اجرايي شركت «آندِر آرمِر» (Under Armour)، من را متقاعد كرد كه چرا تنها بايد روي عَرضه‌ي برترين محصولاتم تمركز كنم.

مي‌توانم همين‌طور ادامه بدهم و تمام توصيه‌هاي دوستان ثروتمندم را برايتان تكرار بكنم. اما ترجيح مي‌دهم كه درباره‌ي چگونگي دست‌يابي به موفقيت‌هاي بزرگ در كسب‌وكار، به جمع‌بندي و نسخه‌ي خودم بپردازم:

۱.چيزي بزرگتر از خودتان بسازيد

بيشتر مردم موفقيت را تنها براي خودشان مي‌خواهند. آنها مي‌خواهند همه‌ي جايزه‌ها را دِرو كنند، عكس‌شان روي جلد همه‌ي مجله‌ها چاپ بشود و ميليون‌ها دلار درآمد داشته باشند. رسيدن به تمام اين موارد خيلي خوب است، اما شما بايد انگيزه‌اي مهم‌تر از خودتان داشته باشيد. بايد بدانيد كه هدف‌تان به مراتب از شما بزرگ‌تر و مهم‌تر است. چنين ذهنيتي نه‌تنها جلوي پيروزيِ شما را نمي‌گيرد‌، بلكه موفقيت‌هاي بيشتري را هم به سوي شما جذب خواهد كرد.

يك مديرِ دلسوز روي رشد افراد تيم‌اش تمركز مي‌كند و اين به نوبه‌ي خود منجر به رشد آنها خواهد شد. يكي از سرگرمي‌هاي ورزشيِ من دويدن و وزنه‌برداري است، و دريافته‌ام كه با كمك كردن به ديگران در ورزش كردن، در مقايسه با مواقعي كه به تنهايي ورزش مي‌كنم، قوي‌تر و سريع‌تر مي‌شوم. كمك به ديگران به همان اندازه‌ي كمك به خودتان وقت مي‌گيرد. به همين دليل آنهايي كه مي‌خواهند ثروتمند بشوند، بايد اول به غني كردن ديگران بينديشند.

يك ضرب‌المثل قديمي مي‌گويد كه «اگر مي‌خواهيد سريع حركت كنيد، تنها برويد، اما اگر قصدتان رسيدن به دوردست‌هاست، با ديگران همراه بشويد.»

۲. با متخصصان همراه شويد

هر مولتي‌ميليونر تيمي از افراد متخصص دارد كه از آنها توصيه‌هاي راهبردي مي‌گيرد. با اينكه هر كس براي خودش نظري دارد، اما علي‌القاعده بايد به بهترين نظر گوش بدهيد. من افراد بسياري را مي‌شناسم كه به نظرات اشتباه گوش مي‌دهند و اين مي‌تواند در آينده نتايج ويران‌كننده‌اي براي‌شان به بار بياورد. متخصصان صنعت خودتان را پيدا كنيد و اگر مي‌توانيد با آنها دوستي برقرار كنيد.

استخدام يك مديرِ اجرايي بهترين راه رسيدن به سطح بالاتر است. دوست‌تان ممكن است به شما بگويد كه «بايد بيشتر دراز و نشست بزني!» اما يك مربي نشان مي‌دهد كه اين كار چگونه شما را قوي‌تر مي‌كند و به اين ترتيب شما را به انجام آن ترغيب مي‌كند. كسي را پيدا كنيد كه با نيازهاي شما جور دربيايد. اكثر مربي‌هاي اجرايي ۱۰ تا ۲۰ درصد درآمد سالانه‌ي شما را به عنوان دستمزد طلب مي‌كنند، كه در صورت به كار بردن توصيه‌هاي‌شان، پرداخت آن آسان خواهد بود.

۳. سيستم‌هايي بسازيد كه با قدرت عمل مي‌كنند

مولتي‌ميليونرها خودشان به تنهايي نمي‌توانند اين كار را انجام بدهند. آنها سيستم‌ها و روندهايي دارند كه استعدادها و توانايي‌هاي‌شان را به نقطه اتكا تبديل مي‌كند. هميشه راه بهتر و سريع‌تري براي انجام كارها وجود دارد. اگر سيستمي براي موفقيت‌تان ايجاد كنيد، سرانجام به نتيجه خواهيد رسيد. ولي البته اين سيستم بايد مال خودتان باشد نه مال كس ديگري.

من عادات، ابزار و سيستم‌هايي دارم كه براي عملكرد كارآمدتر از آنها استفاده مي‌كنم. قبلا فكر مي‌كردم كه لازمه‌ي موفقيت اين است كه سر ساعت مشخصي بيدار بشوم. اما بعد فهميدم كه زمان اوج بهره‌وري من از ۱۰ شب تا ۴ صبح است. درست است كه من خيلي دير به تختخواب مي‌روم اما دريافته‌ام كه اين روش مزاياي بسياري به همراه داشته است. سحرخيزي آنهم ۵ صبح نسخه‌ي مناسبي براي همه نيست. در نتيجه شما بايد سيستم خاص خودتان را پيدا كنيد.

۴. در بازاريابي و فروش خبره شويد

بازاريابي پيام‌ معرفي محصول شما و فروش، متقاعد كردن افراد براي خريد اين محصول است. بازاريابي براي ايجاد اعتبار به شما كمك مي‌كند و فروش زماني انجام مي‌شود كه مردم به شهرت شما اعتماد كنند. بازاريابي «ستون فقراتِ» كسب‌وكار شماست و فروش «استخوان‌هاي مهره‌»يِ آن. اگر مي‌خواهيد كه كسب‌وكارتان پشتوانه‌ي محكمي داشته باشد، بايد در اين دو مهارت كليدي خبره شويد.

مولتي‌ميليونرها در بازاريابي و فروش متخصص‌اند. مهارت‌هاي‌شان آنها را به مراتب بالاتري مي‌رساند و به آنها اين امكان را مي‌دهد كه در زندگي‌شان از بهترين‌ها لذت ببرند. در دنياي امروز، يا بايد بفروشيد يا بايد بخريد. شما ابتدا بايد از نيازِ بازار اطلاع داشته باشيد و سپس راهي براي تأمين اين نيازها پيدا كنيد. خلاصه اينكه، شما بايد محصولي براي «عَرضه» داشته باشيد (فروش) و «قصه‌اي» تعريف كنيد تا مردم آن محصول را بخرند (بازاريابي).

«استيو جابز»، بنيان‌گذار و مدير اجرايي شركتِ «اَپل»، گفته است: «مردم خودشان هم نمي‌دانند چه مي‌خواهند تا اينكه شما آن را عرضه كنيد.»

۵. تصميمات سريع بگيريد

ما هر روز تصميمات فراواني مي‌گيريم. اما ثروتمندان اين كار را خيلي سريع انجام مي‌دهند چونكه خودشان را بهتر مي‌شناسند. بيشتر مردم روش تصميم گيري را ياد نگرفته‌اند و در عوض، به دنبال كساني مي‌گردند كه به جاي‌شان تصميم‌گيري كنند. به همين دليل است كه تنها ۱۰ درصد از مردم دنيا كارآفرين هستند و ۹۰ درصد بقيه را به كار مي‌گيرند.

تصميم‌گيري سريع مي‌تواند به شما كمك كند تا ثروتمند شويد. اخيرا شخصي به من گفت كه نمي‌تواند در يك رويداد خاص شركت كند چون خودش هم نمي‌دانست كه چه مي‌خواهد. در واقع او براي خلاص كردن خودش، به جاي تصميم‌گيري فقط بهانه‌تراشي كرد. در صورتي كه اگر يك مولتي‌ميليونر بود، به سرعت براي اين منظور تصميم‌گيري مي‌كرد. به جاي بهانه تراشي، تصميم‌گيري كنيد.

۶. اولويت‌هاي‌تان را مديريت كنيد

اولويت‌بندي يعني كار مهم‌تر را اول انجام بدهيد. در طول روز ممكن است كارهاي زيادي داشته باشيد. اما تنها بايد آنهايي را انجام دهيد كه بيشترين منفعت را براي‌تان دارد. بايد عادت كنيد كه كارهايي را كه وقت، انرژي و پول‌تان را هدر مي‌دهند، يا به ديگران محول كنيد يا به كل كنار بگذاريد. يادتان نرود كه وقت طلاست.

اولويت‌هاي اصلي‌تان در سال ۲۰۱۶ چيست؟ براي انجام آنها چه برنامه‌اي داريد؟ بهتر است اهداف‌تان را حتي‌الامكان بزرگ انتخاب كنيد. بيشتر مردم اهداف بسيار كوچكي دارند. اما افزايش درآمدِ اندك، براي مولتي‌ميليونرها اصلا جذاب نيست. در عوض سعي كنيد اهداف‌تان را به طور چشمگيري ارتقا بدهيد تا ارزش كسب‌وكارتان چندين برابر بشود. هدف‌تان هرچه باشد، ذهن‌تان حتما راهي براي تحقق‌اش پيدا خواهد كرد.

۷. بدون خستگي كار كنيد

۹۸ درصد مردم شب‌ها، روزهاي آخر هفته و تعطيلات را صرفا به استراحت مي‌پردازند و اين كاري كاملا احمقانه است. مطمئنا شما به استراحت نياز داريد، اما بايد توليد هم بكنيد. پس موقعي كه افراد بسياري به كمك شما نياز دارند، وقت‌تان را با خودخواهي تلف نكنيد! آيا مي‌دانيد كه خوشحالي واقعي‌تان با كاري كه انجام مي‌دهيد محقق مي‌شود؟

يكي از بازيكنان مشهور NBA به من گفته بود كه هيچ روزي را بدون ۱۰۰۰ پرتاب به داخل سبد نمي‌گذراند. در واقع مي‌خواست بگويد كه «تمام زندگي‌ام بسكتبال است!» او تحمل از دست دادن بازي‌هاي پلي‌آف را ندارد، چون در اين صورت احساس شكست مي‌كند، و دليل قهرمان بودن‌اش هم اين است. راز مولتي‌ميليونر شدن اين است كه به اهداف‌تان بچسبيد.

بهترين توصيه اين است كه «كسب‌وكارتان را با خوشي و لذت بياميزيد.»

۸. به ديگران خدمت كنيد

شگفت‌ اينكه مولتي‌ميليونرها براي پول كار نمي‌كنند. زيرا اگر هدف شان فقط به‌دست آوردن پول بود، بايد پس از به دست آوردن چند ميليونِ اول ديگر ادامه‌ نمي‌دانند. در واقع آنها به خاطر مردم كار مي‌كنند و مي‌دانند كه انسان‌ها مهم‌تر از پول‌اند. وقتي به ديگران خدمت مي‌كنيد، خودتان هم از آن سود خواهيد برد. اين قانوني است كه به طور خودكار اعمال مي‌شود.

من قبلا به كساني كه كاري را بدون دستمزد و به صورت داوطلبانه انجام مي‌دادند، مي‌خنديدم. اما الآن خودم هم همين كار را مي‌كنم. بيدار كه مي‌شوم، اولين چيزي كه از خودم مي‌پرسم معمولا اين است كه «چطور مي‌شود در كمترين زمان، به افراد بيشتري سود رساند؟» و در پايان روز، تَلّي از چك‌ را روي ميزم مي‌بينم كه براي نقد شدن به امضاي من نياز دارند. اين چك‌ها نتيجه‌ي خدمات خودم هستند.

۹. به دنبال پيشرفت مستمر باشيد

اگر مي‌خواهيد دنيا را تغيير بدهيد، بايد دانش فراواني را به كار بگيريد و تغييرات سريع ايجاد كنيد. بايد كتاب بخوانيد و ايده‌هايي را كه ياد مي‌گيريد، به طور عملي به كار ببريد. بيشتر دوستان ثروتمند من روزانه حداقل دو ساعت مطالعه مي‌كنند. اما آنها مطالب عمومي نمي‌خوانند. بلكه كتاب‌هاي آموزشي را زير و رو و يادداشت‌برداري مي‌كنند.

هر روز كه كارتان را شروع مي‌كنيد، از خودتان بپرسيد: «چگونه مي‌توانم پيشرفت كنم؟» اگر مهارتي وجود دارد كه به آن نياز داريد، هر چه زودتر يادش بگيريد. اكثر افراد تنها به اندازه‌ي يادگيري يك مهارتِ كوچك با دست‌يابي به موفقيت‌هاي بزرگ فاصله دارند. اگر مي‌خواهيد مولتي‌ميليونر شويد، بايد با جديت به توسعه‌ي مهارت‌هاي فردي بپردازيد و هر روز تغييراتي را در زندگي شخصي و حرفه‌اي‌تان ايجاد كنيد.

۱۰. بازخوردها را ببينيد

يك بار در كنفرانسي با «جك كَنفيلد» (Jack Canfield)، نويسنده و كارافرين مشهور آمريكايي، روي سِن بودم و او چيزي به من گفت كه هرگز فراموش نمي‌كنم. همين‌طور كه مرا به كناري مي‌كشيد، با لحني جدي گفت: «تفاوت اصلي بين نويسندگان پرفروش و نويسندگان تازه‌كار تنها در يك چيز است: بازخورد!» راز فروش چند ميلييونيِ كتاب‌هاي او در دو دهه اخير همين بوده است.

اگر مي‌خواهيد كسب‌وكار موفقي راه بيندازيد، بازخورد گرفتن از ديگران بسيار مفيد است. گاهي از هر جايي ممكن است بازخوردهاي عالي دريافت كنيد. بازخوردها مي‌توانند از همسر، فرزندان، همسايه‌ها و حتي مادرتان به شما برسند! اما اغلب از سوي بي‌رحم‌ترين منتقدان‌تان مي‌آيند و به شما نشان مي‌دهند كه بيشترين و عميق‌ترين تغييراتي كه بايد ايجاد كنيد، كجا هستند. هر وقت كه بازخوردي گرفتيد، تغييرات لازم را عملي كنيد.

براي مولتي‌ميليونر شدن بايد اين ۱۰ ذهنيت مولتي‌ميليونرها را در خودتان پرورش بدهيد. در اين صورت، افراد به كار شما توجه نشان خواهند داد و هر جا كه نياز داشته باشيد، به شما كمك خواهند كرد. با داشتن هدف و ايمان قوي به خودتان، در انجام كارهاي بزرگ هيچ محدوديتي وجود ندارد. اين نكته خط مقدم مولتي‌ميليونر شدن است. به ياد داشته باشيد كه از خدمت به مردم، سود خواهيد برد.

ويرايشگر زندگي را به دوستان خود معرفي كنيد:

آدرس  ما :

 

www.telegram.me/karafarin_iran

http://lifeeditor.blogfa.com


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد