شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

۲۴ پند وارن بافت براي پولدار شدن

۵ بازديد

آقاي بافِت سهامدار عمده و رئيس شركتي به نام Berkshire Hathaway است و البته در كلي شركت كوچك و بزرگ ديگر نظير كوكاكولا و IBM هم سهام خريده است. چيزهايي كه در اين مقاله برايتان گردآوري شده است، چكيده‌اي از سخنان پرمغز بافِت در جلسات سالانه‌ي سهامداران شركتش در بيست سال اخير است.

باعث افتخارم است كه دعوتم را قبول كنيد و اين مقاله را تا انتها بخوانيد.

اسطوره‌ي سرمايه‌گذاري، وارن بافِت راز موفقيتش را با ما به اشتراك مي‌گذارد و نكاتي درباره‌ي زندگي، سرمايه‌گذاري و ۵ فوت كوزه‌گريِ خاص را به ما مي‌آموزد.

در زندگي

 

۱. «در زندگي، فقط بايد چند تا كار را درست انجام بدهيد، تا كلي كار غلط انجام ندهيد.»

۲. «فكر كنيد در قايقي زندگي مي‌كنيد كه دائما سوراخ مي‌شود. اگر انرژي‌تان را صرف پريدن به قايق ديگري بكنيد، بهتر است تا اينكه بخواهيد آن انرژي را صرف درزگيري سوراخ‌ها بكنيد.»

۳. «براي رسيدن به نتايج خارق‌العاده، نيازي نيست كارهاي خارق‌العاده انجام بدهيد.»

۴. «چيزي كه از تاريخ ياد مي‌گيريم اين است كه مردم از تاريخ درس نمي‌گيرند.»

۵.‌ «زنجيره‌ي عادت‌ها سبك‌تر از آنند كه حس شوند، تا زماني كه از شدت سنگيني ديگر قابل شكستن نباشند.»

۶. «به نظر مي‌رسد انسان خصلتي مضر دارد كه هميشه مي‌خواهد لقمه را دور سرش بچرخاند.»

۷. «هيچ چيزي مثل خرواري از پول يامُفت، عقلانيت را تسكين نمي‌دهد.»

۸. «۲۰ سال طول مي‌كشد تا شهرتي براي خودتان بسازيد و ۵ دقيقه طول مي‌كشد تا خرابش كنيد. اگر به اين قضيه فكر كنيد، كارها را متفاوت انجام مي‌دهيد.»

۹.‌ «بهتر است با آدم‌هايي بپلكيد كه از شما بهترند. همكاراني را برگزينيد كه اخلاقشان بهتر از شما باشد. چيزي نخواهد گذشت كه خودتان هم به همان مسير كشانده مي‌شويد.»

۱۰. «سال‌ها پيش بن گراهام به من آموخت كه هزينه چيزي است كه پرداخت مي‌كني و ارزش چيزي است كه دريافت مي‌كني. فرقي نمي‌كند كه راجع به جوراب صحبت كنيم يا سهام. من دوست دارم جنس باكيفيت را زماني بخرم كه قيمتش پايين آمده باشد.»

در سرمايه‌گذاري

۱. «مهمترين خصوصيت يك سرمايه‌گذار، خُلق و خويش است نه ذكاوتش. آدم براي اين كار به خلق و خويي نياز دارد كه نه از همراه بودن با جماعت خيلي سرخوش شود و نه از حركت در خلاف جهت‌شان.»

۲. «سرمايه‌گذاري موفقيت‌آميز نيازمند گذشت زمان، برخورداري از نظم و ديسيپلين و داشتن صبر و حوصله است. فارغ از اينكه چقدر استعداد و تلاش به خرج بدهيد، بعضي كارها وقت مي‌خواهند: نمي‌توان با ۹ زن باردار، بچه‌اي را يك ماهه به دنيا آورد.»

۳. «من دنبال اين نيستم كه از روي موانع ۲ متري بپرم؛ در عوض دنبال يك مانع ۳۰ سانتي‌متري هستم تا بتوانم رويش پا بگذارم و بالاتر بروم.»

۴. «بازار در كوتاه‌مدت، مثل مسابقه‌ي محبوبيت است و در بلندمدت، مثل باسكول.»

۵. «فرصت‌ها به ندرت پيش مي‏‌آيند. پس هر وقت از آسمان طلا باريد با خودتان سطل ببريد بيرون، نه انگشتانه.»

۶. «تنوع‌بخشي، حفاظي در مقابل ناداني است. اين جمله براي كساني كه مي‌دانند چه كار دارند مي‌كنند، معني چندان خاصي نمي‌دهد.»

۷. «اگر حاضر نيستيد سهامي را به مدت ۱۰ سال نگه‌ داريد، حتي فكر اينكه ۱۰ دقيقه نگه‌اش داريد را هم نكنيد.»

۸. «نكته كليدي در سرمايه‌گذاري اين نيست كه سبك سنگين كنيد فلان صنعت قرار است چه تأثيري بر جامعه داشته باشد يا چقدر رشد كند. بيشتر حواستان به اين باشد كه ببينيد فلان شركت چقدر در رقابت با بقيه جلوتر است و از همه مهم تر اينكه تا كي مي‌تواند جلو بماند.»

۹.‌«من سرمايه‌گذار بهتري هستم چون تاجرم و تاجر بهتري هستم چون سرمايه‌گذارم.»

۱۰. «خيلي بهتر است كه شركت خفني را به قيمت خوب بخريد تا اينكه شركت خوبي را به قيمت خفن بخريد.»

۵ فوت كوزه‌گري وارن بافِت

هر يك از ۵ فوت كوزه‌گري وارن بافِت، واقعيتي از زندگي يا سرمايه‌گذاري را به ساده‌ترين زبان ممكن بيان مي‌كنند.

۱. «بهتان مي‌گويم چطور پولدار شويد. درها را ببنديد. هر وقت بقيه حريص بودند شما ترسو شويد. هر وقت بقيه ترسو شدند شما حريص شويد.»

از اين ساده‌تر نمي‌شد بگويي كه كليد سرمايه‌گذاري اين است كه وقتي قيمت پايين بود بخر و وقتي بالا رفت بفروش.

۲. «به دانشجوهاي كالج مي‌گويم، به سن من كه رسيديد به شرطي آدم‌هاي موفقي خواهيد شد كه تمام كساني كه مي‌خواهيد دوست‌تان داشته باشند، واقعا دوست‌تان داشته باشند.»

پول مهم‌ترين چيز زندگي نيست. اين را وارن بافِتي مي‌گويد كه از مال دنيا بي‌نياز است.

۳. «فرق بين آدم‌هاي موفق و آدم‌‏هاي واقعا موفق اين است كه آدم‌هاي واقعا موفق به همه چيز مي‌گويند نه.»

افرادي مثل استيو جابز، بيل گيتس و وارن بافِت موفقيت‌شان را مديون قدرت تمركزشان هستند.

۴. «خيلي‌ها را ديدم كه الكل و بدهي زمين‌شان زد. واقعا در اين دنيا نيازي به قرض كردن نداريد. اگر باهوش باشيد، قادريد كلي پول دربياوريد، بدون اينكه از كسي قرض كنيد.»

علت موفقيت افراد در زندگي مي‌تواند چيزهاي متفاوتي باشد، اما دلايل شكست عمدتا حول محور چند چيز مي‌چرخد؛ از شكست هم به اندازه‌ي موفقيت درس بگيريد.

۵. «هر سرمايه‌گذاري بايد قادر باشد، تجارتي كه انتخاب كرده را به درستي ارزيابي كند. به اين عبارت «انتخاب كرده» توجه كنيد: قرار نيست وارد هر شركتي شديد تخصص مربوط به حوزه‌ي كاري‌اش را داشته باشيد، يا اصلا قرار نيست در چند حوزه كارشناس باشيد. فقط بايد قادر باشيد شركت‌ها را در داخل دايره‌ي فهم خود ارزيابي كنيد. سايز اين دايره خيلي مهم نيست؛ اما دانستن محدوده‌ي آن خيلي حياتي است.»

يكي از نقل قول‌هاي مربوط به سرمايه‌گذاري كه شديدا از آن متنفرم متعلق به پيتر لينچ است كه مي‌گويد «چيزي را بخريد كه از آن سر در مي‌آوريد». به نظرم اين توصيه ناقص است. ايده‌ي بافت هم اين حرف را دربرمي‌گيرد، اما به شما گوشزد مي‌كند كه مهم اين است كه قادر باشيد شركت‌ها را ارزيابي كنيد و وارد كار آنهايي كه از كارشان سردرنمي‌‏آوريد نشويد، به همين سادگي!

ويرايشگر زندگي را به دوستان خود معرفي كنيد:

آدرس  ما :

 

www.telegram.me/karafarin_iran

http://lifeeditor.blogfa.com


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد