شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

۱۰ عادت مشترك شادترين آدم‌هاي دنيا

۷ بازديد

در اين مقاله شما با ۱۰ عادت مشترك شادترين آدم‌هاي دنيا آشنا مي‌شويد.

 

طبق تئوري مارتين سليگمن، پدر روانشناسي مثبت‌گرا،‌ ۶۰ درصد از ميزان شاد بودن ما انسان‌ها به ژن‌ها و محيط زندگي‌ بستگي دارد و ۴۰ درصد باقيمانده، دست خود ما است.

سليگمن، در يك سخنراني تد (TED)، رضايت و شادي را اينگونه خلاصه كرد: «رضايت و شادي در اين است كه عالي‌ترين توانايي‌هاي خود را بشناسيد و از آنها براي ارتقاء خودتان استفاده كنيد.»

محققان زيادي مانند سليگمن، زندگي‌شان را وقف تحقيق درباره‌ي هنر و علمِ «شادي» كرده‌اند. من نيز غرق عادت‌هاي اين شادترين آدم‌هاي دنيا شدم و تصميم گرفتم جالب‌ترين آنها را با شما به اشتراك بگذارم.

۱. آنها از هر لحظه‌ي زندگي لذت مي‌برند

وقت گذاشتن براي زيبايي‌هاي زندگي كه به چشم نمي‌آيند، شادي‌آور است. پس از كنار «گل‌هاي سرخ» به سادگي نگذريد و آنها را ببوييد. وقتي از اين لحظات كوچك لذت ببريد، سطح آگاهي‌تان از اتفاقات پيرامون بالا مي‌رود.

شادترين آدم‌ها روي موضوعاتي تمركز مي‌كنند كه توان كنترل‌ آنها را دارند، مثلا شاد بودن در لحظه را انتخاب مي‌كنند، حتي اگر حالِ واقعي‌شان خوب نباشد.

۲. ذهنيت‌ آنها، ذهنيت رشد است

به گفته‌ي كارول دوئك در كتاب «ذهنيت» (Mindset)، موفق‌ترين و شادترين آدم‌ها صاحب چيزي هستند كه او آن را «ذهنيت رشد»، در مقايسه با «ذهنيت ثابت» در افراد ديگر، مي‌خواند. از نظر فردي كه ذهنيت ثابت دارد، صِرف موفقيت در كارها، اثبات هوش يا ارزش تلقي مي‌شود، اما فردي كه ذهنيتش ذهنيت رشد است، عاشق و شيفته‌ي چالش است و شكست، دليلي بر ناداني يا بي‌ارزشي او نيست، بلكه انگيزه‌اي براي ارتقاء توانايي‌هاي فعلي‌‌اش است.

دوئك پس از بيست سال تحقيق نتيجه گرفت آدم‌هايي كه ذهنيت رشد دارند، رابطه‌هايشان شادتر است، در كلاس موفق‌تر هستند و پشتكارشان در چالش‌ها بسيار بيشتر است.

۳. آنها دور و برشان را از آدم‌هاي شادي مثل خودشان پُر مي‌كنند

همانطور كه جيم ران (Jim Rohn)، زماني گفت:

«افكار هر انساني، ميانگين افكار پنج نفري است كه بيشتر وقت خود را با آنها مي گذراند.»

شخصيتِ همنشيني كه انتخاب مي‌كنيم بر افكار، احساسات و مسير زندگي ما اثر مي‌گذارد. شايد اين حرف سخت‌گيرانه به نظر برسد، اما اگر مي‌خواهيد شادتر زندگي كنيد، دور كردن آدم‌هاي منفي از زندگي‌تان، ضروري است.

لازم نيست براي انجام اين كار، مقابل آنها سينه سپر كنيد و دعوا به‌راه بيندازيد، كافي است زماني را كه با آنها سپري مي‌كرديد، به تدريج كمتر كنيد تا بتوانيد روي پيشرفت خودتان تمركز كنيد.

۴. آنها رؤياپرداز هستند «رؤياي من اين است كه چهار فرزند كوچكم روزي در كشوري زندگي كنند كه آنها را نه به واسطه‌ي رنگ پوست، كه با جوهر شخصيت‌شان داوري كنند.» مارتين لوتركينگ

اگر براي آينده رؤيايي در سر نداشته باشيد، فقط در گذشته زندگي خواهيد كرد.

رؤيا هر چه باشد، چه سفر به دور دنيا، چه راه‌اندازي كسب‌وكار خودتان و چه فراگيري زباني جديد، هنگام سختي‌ها كمك مي‌كند تا خوش‌بين باقي بمانيم.

مفهوم داشتنِ «مقصود» در زندگي، به ويژه در آسياي شرقي مرسوم است. در ژاپن، مفهومي‌ وجود دارد به نام ايكيگاي «ikigai» وجود دارد كه معني آن «دليل بيدار شدن از خواب» است. نتايج تحقيق روي برخي از شادترين و كهن‌سال‌ترين انسان‌ها، نشان داده است كه همه‌ي آنها، هر روز صبح پس از بيدار شدن از خواب، هدف داشتند.

۵. آنها صبور هستند

هر چه رؤياهايتان بزرگ‌تر باشد، صبرتان هم بيشتر مي‌شود.

آدم‌هاي شاد براي رسيدن به رؤياهايشان صبور هستند. آنها روي مسيري كه تاكنون براي رسيدن به هدف پيموده‌اند و روي مسيرهاي پيش‌ رو تمركز مي‌كنند.

آنها باور دارند كه ميوه‌ي صبر شيرين است و تا رسيدن به هدف، دست از تلاش برنمي‌دارند، فرقي نمي‌كند كه اين هدف، ارتقاء شغلي باشد يا ازدواج يا فراگيري يك مهارت جديد.

۶. آنها اوقاتي از روز را فقط به «خودشان» اختصاص مي‌دهند

«بله» گفتن به همه چيز، راهي به سوي بدبخت شدن است.

كمك كردن به ديگران مهم است، اما اگر به معناي فدا كردن زمان استراحت، رشد و پيشرفت «خودتان» باشد، به مرور زمان تهي مي‌شويد و ديگر چيزي براي عرضه به ديگران نخواهيد داشت.

هميشه نمي‌توان موافق همه چيز بود، اگر اينگونه رفتار كنيد، راه را باز مي‌گذاريد تا ديگران از شما سوء‌استفاده كنند. بايد حد و مرزهاي روشني را تعيين كنيد تا جلوي اين كار را بگيريد.

۷. آنها نه فقط براي نيازهاي مادي، بلكه براي تجربه‌ نيز هزينه مي‌كنند

ارزش مادي‌ ماشينِ مدل بالايي كه تازه خريديد، به محض بيرون آمدن از پاركينگ كم مي‌شود. حالا اين را با تجربه مقايسه كنيد. تجربه‌ها خاطراتي هستند كه تا آخر عمر با شما مي‌مانند.

شادترين آدم‌ها ترجيح مي‌دهند به جاي خريدن تلويزيونِ صفحه‌تختي كه به‌ندرت از آن استفاده مي‌كنند، كوله پشتي‌شان را بردارند و دور آسيا سفر كنند. به گفته‌ي مارك چِرنوف از وبسايت marcandangel:

«هزينه كردن براي تجربه ما را به دو دليل مهم خوشحال‌تر مي‌كند: ۱. وقتي تجربيات بزرگ را به خاطر مي‌آوريم، به مرور زمان در ذهن‌مان صيقل مي‌خورند و به ارزش‌شان افزوده مي‌شود. ۲. تجربيات اغلب رويدادهايي اجتماعي هستند كه ما را از خانه بيرون مي‌كشند و به تعامل با ديگران وادار مي‌كنند.»

۸. بيش آنكه گيرنده باشند، بخشنده‌اند

از آنجا كه آدم‌هاي شاد توانايي پيدا كردن فرصت‌ها را در هر موقعيتي دارند، هر زمان كه بتوانند به ديگران كمك مي‌كنند.

آنها از جمع‌آوري كمك‌هاي مالي براي يك خيريه و پول دادن به نوازنده‌‌ي مستعدي كه كنار ايستگاه مترو نوازندگي مي‌كند، گرفته تا وقت گذاشتن براي گمشده‌اي كه دنبال آدرسي مي‌گردد، همواره به دنبال كمك رساندن به ديگران هستند.

شايد عجيب به نظر برسد، اما استنباط آدم‌هاي شاد اين است كه براي شاد كردن خودشان است كه به ديگران كمك مي‌كنند.

۹. آنها از سختي‌ نمي‌ترسند

به گفته‌ي پيتر كرامر (Peter Kramer) روان‌شناس، انعطاف‌پذيري معجونِ ضدافسردگي است. آدم‌هاي شاد مي‌دانند چگونه پس از هر شكست، دوباره تلاش كنند. انعطاف‌پذيري مانند محافظي در برابر سختي‌هاي اجتناب‌ناپذير زندگي است كه انسان‌ها مجبور به رويارويي با آنها هستند. به قول يك ضرب‌المثل ژاپني: «هفت‌بار هم زمين خوردي، براي بار هشتم بايست.»

تلاش، نشانه‌ي پيشرفت است و آدم‌هاي شاد با اين باور زندگي مي‌كنند. چرا؟ چون پاداش پيشرفت، بسيار بيشتر از زحمتي است كه در راه رسيدن به آن متحمل مي‌شوند.

۱۰. آنها دست از يادگيري برنمي‌دارند

«بزرگ ترين دشمن دانايي، ناداني نيست، بلكه توهم دانا بودن است» استيون هاكينگ

استيون هاكينگ، عليرغم بيماري ALS (بيماري نورون‌هاي حركتي) به اكتشافات علمي مهمي دست يافت. افزون بر اين، با وجود از دست رفتنِ تدريجي توانِ تكلم، يافته‌هاي علمي‌اش را پس از بيماري نيز، با استفاده از صداي رباتيك، به گوش جهانيان رسانده است. همه‌ي آدم‌هاي شاد، مانند استيون هاكينگ، يك وجه مشترك دارند، آنها تمام عمر در حال يادگيري هستند، مدام كتاب‌هاي جديد مي‌خوانند، فرهنگ‌هاي ديگر را مطالعه مي‌كنند و زبان‌هاي جديد مي‌آموزند. براي آنها عادت به يادگيري، يك فرآيند روبه‌رشد دائمي است، چون بدون آن زندگي معنايي ندارد.

ويرايشگر زندگي را به دوستان خود معرفي كنيد:

آدرس  ما :

 

www.telegram.me/karafarin_iran

http://lifeeditor.blogfa.com

 


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد