چطور قدرداني از كارمندان باعث رضايت شغلي آنها مي‌شود؟

۳ بازديد

اگر پزشكان متخصصي كه هر ساله جان صدها انسان را نجات مي‌دهند جاسوئيچي پلاستيكي مي‌گيرند پس جاي تعجب نيست كه بسياري از محيط‌هاي كاري از چيزي رنج مي‌برند كه من اسم‌اش را «كَسري قدرداني» گذاشته‌ام. اين كمبود به خصوص براي كساني بدتر است كه مشاغل‌شان در مقايسه با يك متخصص سرطان تعليم‌ديده، معمولي و پيش پا افتاده به‌نظر مي‌آيد- آدم‌هايي كه هيچ‌وقت مستقيما از طرف مشتري، دريافت كننده‌ي خدمات، يا آنهايي كه قادر به تشخيص كار خوب هستند هم مورد قدرداني قرار نمي‌گيرند.

لازم است فارغ از پستي كه كاركنان در سازمان دارند متوجه ارزش عظيمي باشيم كه آنها با خود به محل كار مي‌آورند. قدرداني به معناي اجراي برنامه‌هاي منابع انساني كه در آن كنار نام كاركنان يك تيك مي‌زنيد نيست؛ قدرداني يعني پيدا كردن و پرورش بهترين‌ها در هر فرد و بالا بردن معيارهاي اصلي سازمان از اين راه.

بر اساس نظرسنجي‌اي كه جديدا به سفارش شركت جديدم OGO انجام شد، ۸۲٪ كارمندان آمريكايي احساس مي‌كنند اثر كارشان به اندازه‌ي كافي توسط مقام ارشد شركت مورد توجه قرار نمي‌گيرد. اين كاستي قدرداني اثر بسيار مخربي در روحيه افراد، كارايي و سودمندي آنها دارد. يافته‌ي مهم ديگر اين است كه ۴۰٪ كاركنان گفته‌اند اگر كارشان بيشتر مورد توجه و قدرداني قرار مي‌گرفت انرژي بيشتري صرف كارشان مي‌كردند.

خبر خوب اين است كه حل كردن مشكل كاستي قدرداني در سازمان‌ها هم ساده است و هم ارزان. زماني من اين شانس را داشتم كه هدايت سازمان Yum! Brands را بر عهده داشته باشم. در آنجا ما توانستيم فرهنگ قدرداني سازماني را در بيش از ۱۲۵ كشور پايه‌گذاري كنيم. در اين مقاله مي‌خواهم نكاتي را با شما در ميان بگذارم كه در قدرداني از كاركنان بسيار سودمند بوده‌اند. به‌‌رغم تفاوت‌هاي فرهنگي در سراسر دنيا، اين نكات، كاربردي جهاني دارند.

۱. به خاطر داشته باشيد افراد زيادي هستند كه با فيش حقوقي انگيزه پيدا نمي‌كنند

آنها مي‌خواهند به سختي كار كنند و اثرگذار باشند و بابت اين تلاش سخت از آنها قدرداني شود. اگر شما حقيقتا در قلب و افكارتان قدردان آنها باشيد، اين طرز نگرش در اعمال و گفتارتان بازتاب پيدا خواهد كرد.

۲. با به اشتراك گذاشتن هر چه بيشتر اطلاعات آنها را محترم بشماريد

سم والتون (Sam Walton) اين نكته را بهتر از من خلاصه كرده است: «هر چه بيشتر بدانند، بيشتر خواهند فهميد. هر چه بيشتر بفهمند، بيشتر برايشان مهم خواهد شد. زماني كه موضوع برايشان اهميت پيدا كند چيزي نمي‌تواند آنها را در مسير متوقف كند. اگر به كاركنان‌تان كه در حقيقت شركاي كاري شما هستند اعتماد نكنيد و مسائل جاري را با آنها در ميان نگذاريد، آنها متوجه خواهند شد كه شما آنها را در واقع شريك خود به حساب نمي‌آوريد.»

۳. زياد سوال بپرسيد

نه فقط از كساني كه موظف‌اند به شما گزارش مستقيم بدهند بلكه سعي كنيد تا جايي كه امكان دارد از تعداد افراد بيشتري كه در سطح اوليه تماس با كار هستند هم سوال بپرسيد. يكي از سوالاتي كه من عاشقش هستم اين است كه «اگر در پُست من قرار داشتي چه كاري انجام مي‌دادي؟» ممكن است پاسخي كه دريافت مي‌كنيد پيشنهاد مفيدي باشد، كه در اين صورت بايد آن را تاييد و در صورت امكان عملي كنيد تا اثبات كنيد كه مكالمه‌تان نمايشي نبوده است. حتي اگر هيچ ايده‌ي عالي‌اي هم به دست نياوريد، تا زماني كه كاركنان‌تان مي‌بينند كه واقعا به پيشنهادات آنها فكر كرده‌ايد، چنين مكالمه‌اي هنوز مي‌تواند اثر بزرگي داشته باشد.

۴. براي جشن گرفتن منتظر نتيجه‌ي نهايي نمانيد

وقتي توجه و پاداش به پيروزي‌هاي كوچك را در جمع انجام دهيد انگيزه‌ي همه‌ي افراد را در مسير طولاني‌اي كه در پيش دارند بالا مي‌بريد. آدم بدبيني نباشيد كه مي‌گويد: «خُب اين عالي است كه قرارداد فروش تازه را بستي، اما هنوز از پيش‌بيني حساب درآمدي امسال خود ۵ ميليون دلار عقب هستيم!»

۵. قدرداني خودتان را تا حد ممكن سرگرم‌كننده انجام دهيد

كسب‌وكار خود را جدي بگيريد، اما خودتان خيلي جدي نباشيد. در طي سال‌ها من براي قدرداني از تلاش‌هاي خاص كارمندان به آنها هديه‌هاي بامزه‌اي داده‌ام. فكر مي‌كنيد كارمندان كدام هديه را با احتمال بالاتري به دوستان خود نشان مي‌دهند و درباره‌اش حرف مي‌زنند؟ يك قلم نفيس يا يك اسباب بازي خنده‌دار؟

۶. قدرداني خود را شخصي‌سازي كنيد

نكته‌ي جالب ديگري كه از تحقيق ما به‌ دست آمد اين بود كه ۷۶ درصد مردم يادداشت‌هاي تشكرآميز را نگه‌ مي‌دارند. هديه‌ي شخصي‌سازي شده‌اي كه درباره‌ي آن فكر شده فارغ از قيمتي كه دارد اثر بيشتري مي‌گذارد تا هديه‌اي كه براي همه توليد انبوه شده باشد.

۷. به موقع قدرداني كنيد

منتظر قرارملاقات‌هاي ماهيانه يا ارزيابي عملكرد ساليانه نمانيد. مطابق نظرسنجي‌اي كه انجام داديم كاركنان به ما گفتند به طور ميانگين ۵۰ روز از آخرين باري كه به هر نحو در محل كار از آنها قدرداني شده است مي‌گذرد. اين زمان بسيار طولاني است. كارهاي خوب در دور و برتان در حال انجام شدن هستند، متوجه‌ي آنها باشيد و هر فرصتي را براي تاييد كردن آنها غنيمت بشماريد.

۸. در نهايت اينكه به ياد داشته باشيد قدرداني يك مزيت است

قدرداني يك فرصت است، نه فقط كاري كه به صرف تيك زدن در كنار ليست وظايف‌تان آن را انجام مي‌دهيد. به عنوان يك رهبر شما اين فرصت را داريد كه روح كاركنان را تغذيه كنيد و به آنها كمك كنيد كه درباره‌ي خودشان احساسي عالي داشته باشند. در اين مسير با غني كردن روح آنها، روح خودتان نيز متقابلا تغذيه خواهد شد.

چشم‌اندازي كه من دارم جهاني است كه در آن هر رهبر آنقدر به اهميت بي‌اندازه‌ي قدرداني از كاركنان آگاه است كه آن را به واحد منابع انساني واگذار نمي‌كند و خود را شخصا در اين فرآيند دخيل مي‌داند، جايي كه هيچ متخصص سرطاني، هرگز لازم نخواهد بود كه به يك جاسوئيچي پلاستيكي بسنده كند.

ويرايشگر زندگي را به دوستان خود معرفي كنيد:

آدرس  ما :

 

www.telegram.me/karafarin_iran

http://lifeeditor.blogfa.com

 

 


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد