۱۳ نشانه هدر رفتن زندگي‌تان كه از آن خبر نداريد

۶ بازديد
۱. زمان خيلي زيادي را به انجام اموري مشغول هستيد كه نبايد باشيد

خيلي كارها هست كه وقتي بي‌اندازه انجام‌شان دهيد، يعني اينكه خودتان را در سرازيري هدردادن زندگي انداخته‌ايد، مثل اعتياد به بازي‌هاي كامپيوتري، گشت‌زدن بيهوده در اينترنت، خوردن و خوابيدن بي‌رويه يا حتي تماشاي زياد برنامه‌هاي تلويزيوني عامه‌پسندي كه فقط درلحظه، سرگرم‌تان مي‌كنند و چندان فايده‌ي قابل توجهي ندارند. لطفا كمي جدي‌تر در مورد زندگي‌تان فكر كنيد. بيشتر وقت‌تان را به انجام چه اموري مشغول هستيد؟ آيا كاري كه ساعت‌ها وقت پايش مي‌گذاريد به هيچ دردتان مي‌خورد؟ آيا انجام دادنش تأثيري در بهبود زندگي‌تان دارد و آينده‌اي روشن را براي‌تان رقم خواهد زد؟ اگر نه، پس فعاليت‌هاي روزمره‌‌تان را مجددا ارزيابي و تغييرات لازم را اعمال كنيد.

۲. از همه چيز و همه كس شاكي هستيد

همه‌ي ما در اطراف‌مان افرادي را مي‌شناسيم كه مدام از دست زندگي به تنگ مي‌آيند و هر وقت به ما مي‌رسند زار مي‌زنند. اصلا نكند شما خودتان از همين قبيل افراد هستيد؟ آيا هميشه از شغل، رئيس، حقوق، همسايه‌ها يا همسرتان گِله مي‌كنيد؟ چنانچه اين خصوصيات را در خودتان سراغ داريد، بايد خدمت‌تان عرض كنيم همه‌ي عمرتان فقط شده اينكه از خودتان انرژي‌هاي منفي منتشر كنيد. مطمئن باشيد منفي‌بافي هيچ تغييري در زندگي‌تان ايجاد نخواهد كرد، فقط موجب مي‌شود در همان وضعيتي كه هستيد، درجا بزنيد. پس افكارتان را تغيير دهيد و در مورد چيزهاي مورد پسندتان گفتگو كنيد، نه اينكه دائم غُر بزنيد.

۳. ذهن‌تان را پرورش نمي‌دهيد

افرادي كه در جهت پرورش خودشان هيچ اقدامي نمي‌كنند و به طور مستمر مباحث جديدي ياد نمي‌گيرند، آدم‌هاي راكدي هستند كه به يك بركه‌ي بي‌حركت مي‌مانند، بركه‌اي كه سطحش به دليل راكدبودن، لجنِ سبز بسته است. در واقع، كساني كه نتوانند ذهن‌شان را فعال نگه دارند و چيزهاي جديد ياد بگيرند نيز دقيقا به همين وضعيت دچار مي‌شوند. يادتان باشد چالش‌هاي مثبت زندگي به جاي اينكه افكارتان را محدود كنند، دامنه‌ي ذهن‌تان را وسعت خواهند بخشيد.

۴. به خودتان حرف‌هاي منفي مي‌زنيد

همه‌ي ما گاهي در ذهن‌مان با خودمان حرف مي‌زنيم. جالب است بدانيد حرف‌هايي كه با خودتان مي‌زنيد، مي‌توانند زندگي‌تان را بسازند يا برعكس، آينده‌تان را تباه كنند. به گفته‌ي هِنري فورد، مؤسس شركت اتومبيل‌سازي فورد، «چه به اين فكر كنيد كه مي‌توانيد و چه به اينكه نمي‌توانيد… در هر دو صورت حق با شماست.» اگر به خودتان تلقين كنيد كه براي ترفيع‌گرفتن به اندازه‌ي كافي باهوش نيستيد يا مثلا نمي‌توانيد كسب‌وكار خودتان را راه بيندازيد، مطمئن باشيد به احتمال زياد همان چيزي خواهد شد كه به خودتان گفته‌ايد. اگر به خودتان بگوييد كه براي ايجادِ تغيير در زندگي خيلي خسته‌ايد، باز همين حرفي كه به خودتان گفته‌ايد، درست از آب درخواهد آمد. يعني هر حرفي كه با خودتان مي‌زنيد، به واقعيت زندگي‌تان تبديل خواهد شد. پس به حرف‌هايي كه به خودتان مي‌زنيد بيشتر دقت كنيد، چون بعد از مدتي متوجه خواهيد شد كه زندگي‌تان مطابق همان چيزي است كه در افكارتان مي‌گذرد.

۵. احساس بي‌انگيزگي مي‌كنيد

به انجام چه فعاليتي عشق و علاقه داريد؟ حتما شما هم مثل من افراد زيادي را مي‌شناسيد كه فكر مي‌كنند به انجام هيچ كاري رغبت ندارند. اما اصلا چنين چيزي امكان‌پذير نيست. حتما يك فعاليتي هست كه از انجام دادنش لذت خواهيد برد. اين قبيل افراد لازم است فعاليتي را كه هيجان‌زده‌‌شان مي‌كند، بازيابند و بيش از پيش به انجام دادنش وقت بگذرانند.

۶. هيچ برنامه‌اي براي آينده نداريد

خيلي هم عالي است كه هميشه در زمان حال و درلحظه زندگي كنيد، اما گاهي هم لازم است كه به آينده چشم بدوزيد و ببينيد به كجا قرار است برسيد. افرادي كه هيچ هدف يا نقشه‌اي در ذهن ندارند، درست به قايقي مي‌مانند كه بي‌مقصد، در ميان اقيانوس سرگردان است اما اميد دارد كه در نهايت به جاي خوبي برسد. چنين شيوه‌ي زندگي كردني، صحيح نيست. بايد براي رسيدن به مقصدِ دلخواه‌تان يك نقشه‌ي قدم‌‌به‌‌قدم تهيه كنيد. درست مثل جي‌پي‌اِس (GPS) كه كمك مي‌كند به مقصد مورد نظر برسيد، لازم است جي‌پي‌اِس درونيِ خودتان را داشته باشيد تا به مسير درست هدايت شويد.

۷. با كساني وقت مي‌گذرانيد كه به رشد فردي‌تان كمكي نمي‌كنند

خيلي راحت مي‌شود به معاشرت با افرادي دل بست كه نمي‌گذارند شخصيت‌تان را رشد دهيد. اما ادامه‌ي اين رفتار موجب خواهد شد كه درجا بزنيد و به همراه همان دوستانِ به‌دردنخورتان پَسرفت كنيد. اين جور دوستان در واقع «انرژي آشام» هستند، يعني همه‌ي عصاره‌ي زندگي‌تان را مي‌مكند و هيچ‌چيز مثبتي، براي‌تان باقي نمي‌گذارند. در عوض، به نفع‌تان است كه با افراد «رشدگرا» هم‌نشيني كنيد، يعني همان‌هايي كه معاشرت با آنها موجب پيشرفت‌تان خواهد شد.

۸. دائم به تلفن همراه‌تان چسبيده‌ايد

به طور حَتم، تلفن همراه يكي از ابزارهاي فوق‌العاده باحالي است كه استفاده‌ي مداوم از آن طلسم‌تان خواهد كرد. اگرچه تلفن همراه سرگرمي جذابي است، به اين فكر كنيد كه چه مقدار زيادي از وقت‌تان به دليل مشغول‌شدن به همين وسيله‌ي اِغواگر، تلف مي‌شود. بدتر اينكه اعتياد به تلفن همراه روي روابط‌تان هم تأثير خواهد گذاشت. معتادان به تلفن همراه حتي موقع شام‌خوردن با همسر يا فرزندان‌شان هم سرگرم پيامك‌زدن يا جست‌وجو در اينترنت هستند. چنانچه شما هم به چنين عادتي گرفتار هستيد، بدانيد اوقات ارزشمندي را كه مي‌توانيد با عزيزان‌تان بگذرانيد يا براي آينده‌تان برنامه‌ريزي كنيد را داريد از دست مي‌دهيد.

۹. بابت چيزهاي بي‌مورد پول خرج مي‌كنيد

همه‌ي ما فرق بين احتياج و تمايل را از دوران كودكي ياد گرفته‌ايم. اما در جامعه‌ي امروز، فرق بين اين دو اندكي كم‌رنگ شده است. خيلي از ما كساني را در اطراف‌مان مي‌شناسيم كه نمي‌توانند قرض‌شان را تسويه كنند، با اين حال از خريد وسايل گران‌قيمت دست برنمي‌دارند. چنانچه از تمايل به خريد وسايل غيرضروري دست بكشيد، خواهيد ديد موارد بسيار اندكي هستند كه واقعا به داشتن‌شان احتياج داريم. آب، غذا، سرپناه و عشق نمونه‌هايي از احتياجات ضروري ما انسان‌ها هستند و مابقي، همگي تمايلات اضافي محسوب مي‌شوند. پس ببينيد پول‌تان را بابت چه چيزهايي خرج مي‌كنيد و اگر لازم بود در شيوه‌ي خرج كردن‌تان، تجديدنظر كنيد تا شايد در آينده، بتوانيد از پس‌اندازتان در جايي سرمايه‌گذاري كنيد.

۱۰. به اندازه‌ي كافي نمي‌خوابيد

لازم نيست حتما پزشك باشيد تا بدانيد كه خواب كافي چقدر در بهبود سلامت افراد نقش دارد. در مورد اهميت خواب مي‌شود ساعت‌ها حرف زد و نوشت، اما در اين مقاله‌ي كوتاه فرصتش نيست كه به طور مفصل به اين موضوع بپردازيم. چنانچه از آن دسته افرادي هستيد كه به دليل مشغله‌ي زياد نمي‌توانيد به اندازه‌ي كافي بخوابيد يا اينكه اصلا خودتان عادت داريد كه تا نزديكي‌هاي صبح بيدار بمانيد، به شما توصيه مي‌كنيم كه از عادت بدِ كم‌خوابي، جدا بپرهيزيد.

۱۱. مراقب سلامتي‌تان نيستيد

سلامت بدن علاوه بر خواب كافي از تغديه‌ي سالم و ورزش منظم نيز تأثير مي‌پذيرد. اگرچه اهميت تغذيه و ورزش بر همگان واضح است، بد نيست صرفا جهت يادآوري تأكيد كنيم كه رژيم غذايي سالم و متعادل و نيز تحرك كافي، تأثيرات مثبت ديگري غير از كاهش وزن به همراه خواهند داشت. تغذيه‌ي مناسب و ورزش مداوم روي نگرشِ ذهني افراد و به طور كلي سلامت عمومي بدن تأثير مي‌گذارند. پس به رژيم غذايي و ميزان تحرك‌تان دقت كنيد. خواهيد ديد كه تغييرات خيلي كوچك مي‌توانند كيفيت زندگي‌تان را تا حد زيادي بهبود ببخشند.

۱۲. حاضر نيستيد حريم امن و آسايش‌تان را ترك كنيد

مطمئنا زندگي در محدوده‌ي آسايش كار چندان سختي نيست. خيلي از ما هر بار كه به رستوراني تكراري مي‌رويم، هميشه، همان غذاي هميشگي را سفارش مي‌دهيم، نه اينكه از امتحان‌كردن غذاهاي جديد بترسيم، فقط اينكه از همان سفارش هميشگي‌مان راضي هستيم. اما مقصودمان از اينكه لازم است از محدوده‌ي آسايش‌تان خارج شويد چيز ديگري است. براي اين منظور بايد در جهت بهترشدنِ زندگي‌تان، خطر كنيد. يادتان باشد بين «ريسك» و «ريسك حساب شده» تفاوت قائل شويد. هر ريسكي احتمال دارد به شكست ختم شود، اما وقتي حساب شده ريسك ‌مي‌كنيد، يعني اينكه تماميِ جوانب را خوب سنجيده‌ايد و براي موفقيت در اقدامات‌تان به يك نقشه‌ي معقولانه رسيده‌ايد.

۱۳. طوري زندگي مي‌كنيد كه دلخواه‌تان نيست

ارزيابيِ سطح خوشحالي افراد،‌ يكي از راهكارهاي اندازه‌گيري موفقيت است. آيا خوشحاليد؟ اگر نه، پس بايد بعضي چيزها را عوض كنيد. حتي كساني كه احساس رضايت يا خرسندي مي‌كنند، باز هم به اين معني نيست كه لزوما نهايت لذت را از زندگي‌‌شان مي‌برند. زندگي به هيجان احتياج دارد. پس چنانچه در زندگي‌تان احساس لذت نمي‌كنيد، ببينيد كه با اِعمال چه تغييراتي مي‌توانيد حال‌ بهتري داشته باشيد.

اگر اين ۱۳ علامت در زندگي‌تان مشهود است، نا‌اميد نشويد. نخستين اقدام‌تان اين باشد كه افكارتان را تغيير دهيد و خودتان را باور داشته باشيد، يعني به خودتان بقبولانيد كه حتما از عهده‌ي محقق‌كردنِ اهداف‌تان برخواهيد آمد. خيلي وقت‌ها بزرگ‌ترين مانعي كه نمي‌گذارد رؤياهاي‌تان را به واقعيت تبديل كنيد، همين افكار خودتان است. پس با اصلاح افكارتان شروع كنيد تا تغيير دلخواه در زندگي‌تان حاصل شود.

 

ويرايشگر زندگي را به دوستان خود معرفي كنيد:

آدرس  ما :

 

www.telegram.me/karafarin_iran

http://lifeeditor.blogfa.com


 


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد