جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

۱۲ تأثير ورزش بر سلامت و قدرت ذهن

۱۶۴ بازديد
همه‌ي ما در طول دوران مدرسه از تأثير ورزش بر سلامت قلب، افزايش طول عمر استخوان‌ها، بهبود عملكرد دستگاه گوارش و مانند اينها زياد شنيده‌ايم. اما چه فكر مي‌كنيد اگر بدانيد كه ورزش به اندازه‌ي سلامت جسميبر سلامت ذهني نيز تأثيرگذار است؟

 

مطالعات دانشمندان نشان مي‌دهد كه صرف نظر از سن و يا سطح تناسب اندام، كه از افراد عادي تا دوندگان ماراتن متفاوت است، ورزش به طور قطعي بر فعاليت‌هاي مغز و ميانگين عملكرد آن تأثير مي‌گذارد.

در اين مقاله ما نكاتي را براي‌تان فهرست كرده‌ايم تا بهتر بدانيد كه چطور ورزش براي شما، سلامت ذهني، بهبود رابطه‌ها و يك زندگي شادتر و سالم‌تر را به ارمغان مي‌رود.

اينها را نيز بخوانيد چهار راه افزايش قدرت مغز از راه ورزش ورزش‌هاي آبي و فوايد بي‌شمار آنها ۱۰ وسيله ورزشي لازم براي هر خانه راهنماي خريد ساك و كوله براي ورزش و گردش استرس شما را كاهش مي‌دهد

روز شلوغ و خسته‌كننده‌اي در دفتر داشتيد؟ كمي راه برويد و سري به باشگاه‌تان بزنيد تا از يكي از مهم‌ترين مزاياي ورزش يعني رهايي از استرس، بهره ببريد. تمرين كردن به ويژه وقتي كه باعث عرق كردن شما مي‌شود، مي‌تواند استرس‌هاي ذهني و جسمي شما را كاهش دهد. ورزش در اصل غلظت نوراپينفرين را در بدن بالا مي‌برد، هورموني كه از غدد فوق كليوي ترشح مي‌شود و مي‌تواند پاسخ‌هاي مغز به استرس را متعادل كند.

اين دقيقاً يك بازي برد- برد است؛ از يك سو، استرس را كاهش مي‌دهد و از سوي ديگر توانايي بدن را براي مقابله با تنش رواني بالا مي‌برد.

بر شادي شما مي‌افزايد

شايد تقلا كردن براي دويدن بر روي تردميل و يا انجام آساناهاي يوگا بسيار سخت باشد اما ارزشش را دارد؛ اين كار اندورفين بدن شما را به شدت افزايش مي‌دهد، هورمون شادي بدن شما. طبق مطالعات ورزش حتي مي‌تواند نشانه‌هاي افسردگي باليني را كاهش دهد. به همين دليل معمولاً پزشكان به افراد مبتلا به افسردگي و يا اضطراب و يا افرادي كه صرفاً احساس غم مي‌كنند، توصيه مي‌كنند كه زمان زيادي را در باشگاه بگذرانند. گزافه نيست اگر بگوييم كه ورزش تأثير قرص‌هاي ضد افسردگي را به مراتب بيشتر مي‌كند و يا عملكردي مانند آنها دارد.

اعتماد به نفس‌تان را بالا مي‌برد

دويدن بر روي تردميل براي شما ميليون‌ها تومان مي‌ارزد چون دقيقاً كاري را مي‌كند كه شما دوست داريد براي افزايش اعتماد به نفس خود و بهبود شرايط ذهني‌تان انجام دهيد. جدا از وزن، سايز، جنسيت و سن و سال، تمرين كردن مي‌تواند به سرعت درك افراد را از جذابيت خودشان افزايش دهد. در واقع كمك مي‌كند كه نسبت به خود بيشتر احساس عشق كنند.

زوال عقل را عقب مي‌اندازد

اين واقعيت تلخ است اما حقيقت دارد كه پيري مي‌تواند به مغز ما آسيب برساند. بيماري‌هايي مانند آلزايمر مي‌تواند در اين سن به سلول‌هاي مغز ما صدمه بزنند، آنها را از بين ببرند و يا كاري كنند كه ديگر كاركردهاي قبلي را نداشته باشند.

قرار نيست تمرين و رژيم غذايي سالم، آلزايمر را درمان كند، اما مي‌تواند زوال عقل را كه از سن ۴۵ سال به بعد اتفاق مي‌افتد به تعويق بيندازد. به‌ويژه بين سال‌هاي ۲۵ تا ۴۵ سالگي افزايش برخي از مواد شيميايي در مغز بر اثر ورزش، از انحطاط هيپوكامپ كه بخش مهمي از مغز براي حافظه و يادگيري است، جلوگيري مي‌كند.

اضطراب شما را كاهش مي‌دهد

فكر مي‌كنيد در كاهش اضطراب كدام يك مؤثرتر است؛ ۲۰ دقيقه طناب زدن و يا يك حمام آب گرم؟ احتمالاً همه‌ي ما پيش از اين براي كاهش اضطراب به حمام پناه مي‌برديم اما واقعيت اين است كه موادي كه بعد از تمرين در بدن آزاد مي‌شوند مي‌توانند تا اندازه زيادي اضطراب را كاهش داده و آرامش را بازگردانند. احتمالاًهمه‌ي ما پيش از اين فكر مي‌كرديم كه دويدن بر روي تردميل تنها مي‌تواند مقدار زيادي كالري بسوزاند.

ذهن شما را قدرتمند مي‌كند

مي دانيد گاهي اوقات ذهن موش‌هاي آزمايشگاهي به دليل دويدن در آن چرخ ثابت هميشگي بهتر از ما كار مي‌كند؟ كاري كه ممكن است خنده‌دار به نظر برسد. مطالعات مختلف نشان داده است كه ورزش مستمر منجر به ايجاد سلول‌هاي مغزي جديد به موسوم به نوروژنرز مي‌شود؛ سلول‌هايي كه عملكرد مغز را بهبود مي‌بخشند. همچنين‌ها ورزش‌هاي سخت سطح پروتئين مشتق از مغز(BDNF) را در بدن بالا مي‌برند كه مي‌تواند قدرت تصميم‌گيري، تفكر و يادگيري را افزايش دهد.

شما را باهوش‌تر مي‌كند

فعاليت بدني و تعريق بر اثر آن عملكرد هيپوكامپ را افزايش مي‌دهد كه در واقع مسئول حافظه و يادگيري در مغز است. برخي محققان دريافته‌اند كه رشد مغزي در كودكان با سطح آمادگي جسماني آنها و يا تنفر و يا عشق‌شان به بازي در زنگ تفريح مرتبط است.  اما قدرت ورزش در تأثير بر مغز فقط براي كودكان نيست، مطالعات همچنين نشان داده است كه سرعت يادآوري واژگان در بزرگسالان بعد از ورزش به مراتب بيشتر است.

اعتيادها را كنترل مي‌كند

مغز در پاسخ به هر لذتي مانند ورزش، غذا، سيگار و يا حتي الكل دوپامين آزاد مي‌كند. در واقع مي‌توان گفت كه اعتياد افراد به دليل عادت كردن به همين دوپامين است. ورزش حداقل در كوتاه‌مدت مي‌تواند با تحريك مغز براي آزاد كردن دوپامين، ذهن  را از مواد اعتيادآور منحرف كند. به علاوه اينكه انواع اعتياد مانند اعتياد به سيگار مي‌تواند ساعت بدن شما را به هم بريزد، اما ورزش به هماهنگي دوباره و بازگشت آن به حالت عادي كمك مي‌كند.

خواب شما را تنظيم مي‌كند

براي برخي يك ورزش سبك و مناسب مي‌تواند به اندازه‌ي يك قرص خواب تأثيرگذار باشد. حدود پنج تا شش ساعت قبل از خواب ورزش دماي بدن شما را به شدت افزايش مي‌دهد و پس از آنكه دما به حالت عادي باز مي‌گردد سيگنال‌هاي بدن به مغز اين خواهد بود كه وقت خواب است!

كار بيشتري انجام خواهيد داد

افرادي كه ورزش مي‌كنند به طور متوسط توانايي انجام كار بيشتري دارند، به همين دليل كمتر از كارهاي حرفه‌يي خود خود عقب مي‌مانند. اگر براي مدتي سرتان شلوغ است، برنامه باشگاه را از تقويم روزانه‌تان حذف نكنيد، چون نتيجه‌ي عكس خواهيد گرفت.

خلاقيت شما را افزايش مي‌دهد

بيشتر مردم فكر مي‌كنند كه براي افزايش خلاقيت بايد تعدادي كارت، ماژيك و يا مكعب در اختيار كودكان خود بگذارند تا او را وادار به فكر كردن و خلق يك سوژه‌ي جديد كنند، اما تحقيقات نشان مي‌دهد كه سطح خلاقيت افراد تا دو ساعت بعد از ورزش به شكل عجيبي افزايش پيدا مي‌كند. به ويژه تمرين در هواي آزاد و ارتباط با طبيعتمي‌تواند در اين زمينه تأثيرگذار باشد. اگر پروژه اي در دست داريد، نياز به يك طرح خلاقانه داريد و يا كارهايي از اين نوع روي دست‌تان مانده است، براي به روز كردن بدن و مغز به صورت همزمان، پياده‌روي كنيد.

به خود و ديگران كمك خواهيد كرد

مطالعاتي كه بر روي ورزش‌هاي هوازي انجام شده نشان داده است كه عملكرد افراد در اين ورزش‌ها، وقتي كه با فرد ديگري همراه هستند، بيشتر است. شايد دليل اصلي اين باشد كه هيچ كس نمي‌خواهد در يك فعاليت بدني از كسي عقب باشد اما تفاوتي ندارد كه علت اصلي چيست مهم اين است كه بودن در يك تيم براي ورزش آنقدر تأثيرگذار است كه مي‌تواند توان شما را براي تحمل درد نيز بالاتر ببرد! اين نه تنها در ورزش‌هاي قهرماني بلكه در تمرين‌هاي ابتدايي نيز صادق است؛ درست زماني كه بودن كنار يك هم‌تيمي يا همراه، توان‌تان براي يك تمرين سخت بالاتر مي‌برد!

اين مقاله بر اساس اطلاعات اين، اين و اين مقاله نوشته شده است


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد